Samhällsbyggnadsteknik

SBM010 Projektkurs 1: Utveckling av förenklat ledningssystem 15.0 poäng

Miljövetenskap med inr mot problemlösn

MKi / H01

Jan-Ola Burman Adj prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 2001-02-14 att gälla från H01.

Moment studieteknik och projektarbete: Målet med momentet är att ge en inblick i processer och tekniker som påverkar förmågan att arbeta individuellt och i grupp.

Moment miljörätt: Målet med momentet är att ge kunskaper om de viktigaste rättsreglerna inom svensk miljörätt, en orientering om EG- miljörätt och internationell miljörätt samt viss träning i att lösa praktiska miljörättsliga problem.

Moment miljöledning: Momentets mål är att genom teori och praktik belysa hur ett systematiskt och förebyggande miljöarbete bör bedrivas i organisationer; att ge kunskap om och förståelse för betydelsen av existerande verktyg för förebyggande miljöarbete och ständig förbättring av miljöprestanda i företag och organisationer.

Moment arbetsmiljöledning: Målet är att ge en orientering om arbetsmiljöläget i Sverige och EU samt kunskap om krav på och metoder för systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete.

Moment kvalitetsledning: Moment kvalitetsledning: Målet med momentet är att ge studenten kunskaper om vilka värderingar, arbetssätt och verktyg som kännetecknar ett modernt kvalitetsarbete inom företag och förvaltning. Studenten skall även kunna tillämpa enklare former av dessa verktyg.

Delmoment studieteknik: Momentet behandlar studiemetodik, problemlösningsmetodik, stresshantering och planering
Delmoment projektarbete: Momentet behandlar projektformulering, projektplanering, projektstyrning, mötesteknik, presentationsteknik, grupprocesser och konflikthantering

Miljöledning: Genomgång av grundelementen i miljöledningssystem (MLS); identifiering och bedömning av miljöaspekter, miljöpolicy samt miljömål och miljöprogram, införande och drift av MLS, kontroll genom miljörevision och ledningens genomgång av MLS.

Miljörätt: Svensk miljölagstiftning med fokus på miljöbalken. De grundläggande rättsliga miljöprinciperna och miljökraven. De rättsliga instrumenten för miljökontroll, med bl.a. tillståndsprövning, miljökonsekvensbeskrivningar, tillsyn, sanktioner, miljökvalitetsnormer och områdesskydd. Rättsliga ramar för frivillig miljöstyrning. EG-miljörättens inflytande på svensk lagstiftning och rättstillämpning.

Arbetsmiljöledning: Arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete i ett historiskt och internationellt perspektiv. Arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete i dagens Sverige. Lagstiftning och viktiga avtal. Föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete. Verktyg och metoder för systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete.

Kvalitetsutveckling: Kvalitet, kunder, kvalitetsbristkostnader, kundtillfredsställelse
Hörnstenar i Offensiv kvalitetsutveckling
Tjänstekvalitet och varukvalitet
Kvalitetssystem av typen ISO 9000
Processkartläggning och processledning
Statistisk processtyrning
Problemlösning via strukturering av idéer, åsikter och erfarenheter
Självutvärdering och kvalitetsutmärkelser

Föreläsningar och övningar samt tillämpning i projekt.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Projektarbete 6.0poäng
Kvalitetsutveckling 2.0poäng
Arbetsmiljöledning 1.0poäng
Miljörätt 3.0poäng
Miljöledning 3.0poäng

Michanek och Zetterberg, Svensk miljörätt 2001 (eller annan lärobok med motsvarande innehåll). Kompendium i miljörätt med lagtext

Brorsson, Larsson; Miljöledning, handbok och Miljöledning, arbetsbok, EMS AB, Stockholm, 1998.

Arbetsliv och hälsa 2000, Arbetarskyddsstyrelsen och Arbetslivsinstitutet, Stockholm
AFS 2001: februari, Systematiskt arbetsmiljöarbete, Arbetsmiljöverket, Stockholm
Tid för arbetsmiljön, Arbetarskyddsnämnden, Stockholm

Bergman, B. & Klefsjö, B. (1995). Kvalitet från behov till användning. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-33411-7.OBS! Alternativt kommer den tredje upplagan av boken (2001) att användas
Wisén, J. & Lindblom, B. (2000) Effektivt projektarbete

Ytterligare litteratur kan komma att fastställas senare.

Kontaktperson: Jan-Ola Burman