Samhällsbyggnadsteknik

Val: S / Lp II

SPRÅK: Engelska/Svenska

Anders Widerlund Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 1996-03-18 att gälla från H96.

SBL001 Geologi, SBL013 Geokemi och SBL023 Sötvattengeokemi.
REKOMMENDERADE FÖRKUNSKAPER
KMK008 Vattenkemi

Kursen ska ge en förståelse för hur de globala geokemiska kretsloppen reglerar sammansättningen på atmosfären-oceanerna.

Estuarier och shelfhaven:
Klassificeringen av estuarier. Geokemiska reaktioner i blandningen mellan sött och salt vatten. Den sedimenterande fasens sammansättning i estuarier. Förorenade kustsediment. Porvattengeokemi och utbytet mellan sediment och vatten. Östersjöns geokemi.
Djuphavens geokemi:
Djuphavens kemiska sammansättning. Djuphavssediment. Submarin vittring. Undervattensvulkanism. Biologiska processer och bildningen av kalk och kiselslam. Geokemiska budgetar för huvudelementen.
Isotopers tillämpning i vattengeokemi:
Väte, syre, kol och svavelisotopers fördelning i naturliga vatten. Isotopanalys för bestämningen av källor för vatten- och luftmassor. Exempel på föroreningsstudier med hjälp av stabila isotoper. Isotopers tillämpning för tolkning av jordens historia.
Globala geokemiska cykler:
De globala geokemiska cyklerna för kol, kväve, svavel och syre presenteras och människans inverkan på dessa diskuteras. Regleringen av koldioxid i atmosfären under geologisk tid. Biogena svavelgaser i atmosfären. Regleringen av syrehalten i atmosfären.

Undervisningen ges i form av föreläsningar och lektioner.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg efter läsperiodens slut. Obligatorisk inlämningsuppgift som poängsätts tillsammans med den skriftliga tentamen. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Butcher, S.S., Charlson, R.J., Orians, G.H. and Wolfe, G.V. (Ed.s): Global Biogeochemical Cycles, 1992.

Påbyggnadskurs: SBL025.

Kontaktperson: Anders Widerlund