Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Samhällsbyggnadsteknik

SBG018 Metadata och XML 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Geografisk informationsteknik

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
Val / Lp II

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ramin Karim Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för samhällsbyggnadsteknik 2000-02-02 att gälla från H00.

FÖRKUNSKAPSKRAV
SBG015 Grundkurs i databaser eller motsvarande.

SYFTE/MÅL
I det IT-samhälle vi lever i ökar informationsflödet i allt snabbare takt. För att inte drunkna i information behöver i metadata, dvs data som beskriver data.
Kursens mål är att ge en fördjupad inblick i begreppet metadata (med fokus på geografiska data) och olika standarder inom området. Kursen ska också ge goda kunskaper i standardiserade tekniker och metoder som används för att beskriva metadata.


INNEHÅLL
- Metadata
- Organisationer i standardiseringsarbetet
ISO, OGC - OpenGIS Consortium, CEN - European Committee for Standardization, STANLI, W3C
- Standarder och förslag till standarder för att beskriva metadata för geografisk information
- Beskrivningsspråk
XML - eXtensible Markup Language
Lagringsformat
Uppbyggnad
Struktur - DTD - Dokumenttypsdefinition
Presentation - XSL - eXtensible Style Language
Länkar - XLL - eXtensible Linking Language
Verktyg
Tillämpningar
Hantering av geografisk information - GML - Geography Markup Language
DOM - Document Object Model



UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar och laborationer.

EXAMINATION
Kursen examineras med inlämningsuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Inlämningsuppgifter 4.0poäng

LITTERATUR
Fastställes senare.

Kontaktperson: Ramin Karim

Ytterligare kursinformation:
http://www.sbstud.luth.se/sb/course/sbg018

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17