YTH

Martin Lindmark 1 fo ing

01-01-22

YTH131, YTH121

Den studerande ska efter genomgången utbildning äga kunskap i drivningsmetoder och enhetsoperationer, som används vid byggande av anläggningar i berg (kraftverk, tunnlar, bergrum etc)

Anläggningar i berg: Introduktion, allmänna regler och principer. Anläggningstyper som behandlas är bergrum för lagring av olja, gas, vatten, tunnlar (tex väg och järnvägstunnlar), servicetunnlar, kraftverk.

Drivningsmetoder: Metoder för drivning av bergsskärningar, tunnlar och bergrum med synpunkt på resursbehov och arbetsmiljöaspekter. Teknikval.

Enhetsoperationer: Bergborrningsprinciper, bergborrningsutrustningar och bergborrverktyg, beträffande arbetssätt, maskinkonstruktioner och användningsområden samt arbetsmiljöaspekter. Sprängämnestyper och tändmedel beträffande sprängverkan, användningsområden, miljöpåverkan. Laddningsberäkning. Last- och transportmaskiner beträffande arbetssätt, maskinkonstruktioner och användningsområden samt arbetsmiljöaspekter. Ventilationsanläggningar med enkla dimensioneringsexempel. Metoder för bergförstärkning.

Undervisningen består av lektioner och övningar samt en projekteringsuppgift.

Skriftlig tentamen samt redovisning av tillämpningsövningar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Inlämningsuppgift 0.5poäng