YTH

Stefan Björnfot 1 fo ing

01-01-22

YTH031

Kursen skall ge grundläggande kunskaper om företaget, om dess omvärld och organisation, om olika kalkylmetoder samt budgetering och redovisning. Kursen skall vidare ge en förståelse för hur olika system, verktyg och metoder inom produktionsteknik, kvalitetsteknik och underhållsteknik samverkar.
Kursen skall vidare: Förmedla totalsyn på produktionstekniskt arbete, ge en förståelse för och inblick i produktionsteknisk systematik, ge kunskaper i planering och uppläggning av produktion i olika former, ge förståelse för principerna för produktions- och materialstyrning samt ge kännedom om olika planeringshjälpmedel, ge en bild av senaste tekniken inom produktion, samt ge en uppfattning om moderna produktionsfilosofier.
Ge grundläggande kunskaper om allmänna kvalitetsbegrepp, kvalitetsarbete i olika skeden av produk och processutvecklingscykeln, uppbyggnad av kvalitetssystem och förbättringsarbete.
Ge en helhetssyn på underhållets betydelse för produktionsresultat och ekonomi. Ge kunskaper om strategier och metoder för ett effektivt underhåll och om administrativa underhållssystem och deras användning.
Ge kännedom om begreppen LCC och LCP liksom driftsäkerhet och tillgänglighet och om valigt förekommande metoder för tillståndskontroll och felsökning.

Produktion
Produktionsteknik: Beredning, produktionskalkylering, metodstudier, arbetsmätnng, ställtidsrationalisering.
Lokalplanläggning: Systemtatisk industriplanering.
Material- & produktionsstyrning: MPS, strukturdata, artikeldata, kundoirenterad tillverkning, EOQ, beställningspunkt, Jit, Kanban, Toyota-systemt.
Företagsekonomi och redovisningssystem: Kostnads- och intäktsanalys, produkt- och investeringskalkyler samt budgtering.
Kvalitetsteknik: Grundläggande kvalitetsbegrepp och definitioner. Kvalitet i produkutveckling. Kvalitet i tillverkningen, kvalitetskontroll, kvalitetsstyrning, kapabilitet. Kvalitetsmetoder samt QFD och FMEA. Förbättringsarbete. De 7 QC-verktygen. Kvalitetssystem, ISO9000.
Underhållsteknik: Driftsäkerhet, funktionssäkerhet, underhållsmässighet, begrepp och definitioner. Identifiering och effektivisering av underhållets processer och underhållsaktiviteter. Felorsaker, feltyper, åtgärder. Förebyggande- och avhjälpande underhåll. Organisationsformer för underhåll. Teknisk/ekonomisk styrning och uppföljning. Ekonomi, LCC, LCP etc. Produktivitetshöjande åtgärder. Totalt Produktivt Underhåll (TPM). Underhållssystem.
Övningar: Obligatoriska övningar på de olika avsnitten.

Undervisningen består av lektioner och övningar

Skriftliga prov och genomförda övningar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Övningsuppgifter 2.0poäng
Tentamen 2 4.0poäng
Tentamen 1 4.0poäng

Litteratur bestäms vid kursstarten.
Senast reviderad litteratur: 2001-01-22

Ytterligare kursinformation: http://stud.sb.luth.se/yth/kurser/prod/