YTH

Torsten Nilsson Univ adj

01-01-22

YTH001,YTH009, YTH035

Den studerande ska efter genomgången undervisning kunna använda och integrera förvärvarade kunskaper och färdigheter samt fördjupa dessa inom valda avsnitt, organisera, planera, genomföra och följa upp projektarbeten samt redovisa erhållna resultat i form av muntlig föredragning och skriftliga rapporter.

Projektplanering: Organisation, metoder, resurser.

Projektarbete: De studerande skall i grupper av 4-6 studerande självständigt arbeta med ett tillverkningsproblem från verkstadsindustrin. De studerande startar i regel med en produktidé och tar fram tillverkningsunderlaget. Arbetet bör omfatta idéutveckling, konstruktion och ritningsframställning, val av tillverkningsmetod, produktionsberedning samt ekonomisk, kvalitetsteknisk och arbetsvetensakplig behandling. De studernade skall lära sig tekniker för att planera projekt (tex nätplanering), organisera projektgrupp samt att genomföra projekt (formulera mål, budgetera, tidplanera, dokumentera, avrapportera) Projektet skall redovisas i form av muntlig föredragning och skriftlig rapport.

Muntlig och skriftlig redovisning av genomfört examensarbete samt individuell examination av gruppmedlemmarna kunskaper i ämnesområden som behandlas i projektet. Periodiska avrapporteringar.

Presentation 0.5poäng
Rapport och muntlig examinatition 7.5poäng