Kemi och Metallurgi

B G

K3 / Lp IV

B Björkman Prof

Kursplanen är fastställd av institutionen för Kemi och Metallurgi 1995-05-02.

KMA005, MTF012 eller motsvarande.

Kursen skall ge grundläggande kuskaper i metoder för energiomvandling som ett underlag för dimensionering och konstruktion av ugns- och värmeåtervinningssystem. Kursen skall vidare ge kunskaper om miljöproblem och mätmetoder.

Strömningsmaskiner ( 25 %) Pumpar och turbiner, enklare tillämpningar med Newtons 2:a rörelselag. Användning av pumpdiagram. Orientering om ventiler, olika typer och användningsområden.

Värmeväxlardesign ( 15 %) Olika typer av värmeväxlare och värmeväxlarkonfigurationer, design av värmeväxlare. NTU-metoden. Beläggningars inverkan på värmeväxlarkapacitet.

Förbränningslära ( 18 %) De förbränningstekniska egenskaperna hos olika bränslen behandlas. Översikt över viktiga energikällor såsom olja, kol och koks, naturgas, ved, lutar och sopor. Jämförelse mellan energiformer beträffande ekonomi, värmningsteknik, avgasproblem mfl aspekter.

Strålning ( 8 %) Strålningens natur, svart- och gråstrålning, gasstrålning. Beräkning av värmetransporter.

Värmeåtervinning ( 8 %) Grunder för värmeåtervinning i ångpannor. Konstruktion av system för värmeåtervinning i ångpannor.

Miljöaspekter ( 12%) Emission av sot, svavel- och kväveoxider, tungmetaller och dioxiner samt möjligheter att minska denna emission diskuteras.

Studiebesök (14 %)

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, laborationer och studiebesök.
Deltagande i laborationer och studiebesök är obligatoriskt.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Lab/studiebesök 1.1poäng
Tentamen 2.9poäng

Welty, JR, Wicks, CE, Wilson, RE, Fundamentals of Momentum, Heat and Mass Transfer, John Wiley & Sons, 3rd ed., 1984.
Kopierat material.

Kontaktperson: Bo Björkman