Kemi och Metallurgi

C K

K5 M / Lp I-II

Eric Forssberg Prof

Kursplanen är fastställd av institutionen för Kemi och metallurgi 1996-03-04.

Godkänd KMM005 Mineralteknik

Kursen bygger på KMM005 och skall ge en förståelse av mineraltekniska processer för beredning av malmer, industrimineral, mineralbränslen och återvinningprodukter.

Omfattningen av respektive delmoment anges i procent.
Beredning av malmmineral (35%). Användning av datorprogram för simuleringar mineraltekniska processer. Beredning av magnetit- och hematitmalmer. Beredning av malmer för legeringsmetaller. Flotationsteori. Autogenmalning. Beredning av kopparmalmer, bly- och zinkmalmer samt komplexa sulfidmalmer. Beredning av ädelmetallmalmer.
- Datorlaborationer: Massbalansering, Simulering av krossverk, Simulering av kvarnkrets, Simulering av flotationskrets.
- Räkneövningar: Gränshalter och selektivitet, Flotation, Produkt- och vattenbalans, Anrikningsutbyte III.
á Partikelteknologi (4%). Mekanisk nedbrytning av mineral. Reaktioner med vätskor och gaser. Upplösning. Utfällning. Reologi för suspensioner och partikelsamlingar. Porositet och porstorleksfördelning. Skärhållfasthet och mekaniska egenskaper. Hantering av bulkmaterial. Ultrafin malning.
á Industrimineral och mineralbränslen (14%). Ballastmaterial för väg och betong. Kalk, cement och andra bindemedel. Tegel, gasbetong, lättviktsbetong. Glas och isoleringsmaterial samt andra byggmaterial. Keramiska produkter. Eldfasta produkter. Pigment och fyllmedel. Beredning av stenkol.
á Miljöfrågor (2%) Hantering och deponering av anrikningsavfall. Lagstiftning. Processvatten. Arbetsmiljö.
á Återvinning (8%). Användning av mineraltekniska metoder för återvinning av industri- och konsumentprodukter. Jordtvätt och marksanering. Utvalda återvinningsprocesser.
á Management och ekonomi (6%) Aktuella teman.
- Räkneövningar: Intäkter, Teknisk-ekonomiska beräkningar, Kostnadsanalys.
á Projekteringsövning (24%). Beräkning och layout av en mineralteknisk processanläggning.
á Studiebesök (7%)

Undervisningen består av föreläsningar. laborationer, räkneövningar, projekteringsövning och studiebesök. Deltagande är obligatoriskt i samtliga moment utom i föreläsningarna.

Skriftlig deltentamen med graderade betyg efter läsperiod I. Muntlig sluttentamen efter läsperiod II. Skriftlig deltentamen skall vara avlagd före den muntliga sluttentamen.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Tentamen,lp II, muntlig 2.5poäng
Laboration och räkneövning 2.0poäng
Projekteringsövning 2.0poäng
Tentamen, lp 1, skriftlig 1.5poäng
Studieresa, obligatorisk 0.0poäng

1. Kompendiematerial från Avdelning för mineralteknik.
2. King, R.P.: Modelling and Simulation of Mineral Processing Systems. Butterwarth-Heinemann, Oxford, 2001

Senast reviderad litteratur: 2001-01-31

Obligatorisk närvaro vid första lektionstillfället.

Kontaktperson: Eric Forssberg

Ytterligare kursinformation: