Kemi och Metallurgi

B G

K3 / Lp II

Peter Sedin Lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för Kemi och metallurgi 1998-01-30.

KMA005

Kursen skall ge kunskap om dimensionering och funktion av viktig kemiteknisk apparatur. Fördelning: Lektioner 44 laborationer 16.

Jämvikt och materialbalanser (15%); ånga-vätska, jämvikter, jämviktskurvor, totalbalanser, komponentbalanser och värmebalanser. Destillation -absorption (30%). Destillation; utrustning för destillation, principiell uppbyggnad, idealt steg. Mc Cabe- Thiles och Sorels metod för att beräkna höjden av ett destillationstorn. Absorption; stegmetod för beräkning av antalet ideala steg. beräkning av antalet ideala steg vid låga koncentrationer. Fyllkroppskolonner och boattenkolonner; kapacitetsdiagram, beräkning av kolonnens diameter. Indunstning(25%): En-effektsanläggning och fler-effektsanläggning. Inverkan av kokpunktsförhöjning, total tillgänglig temperaturdifferens och fördelning av denna, beräkning av värmeväxlarens yta. Filtrering (25%): Uppbyggnad av filterkakan, pressning, tvättning. Filtreringsekvationen, modeller för pressning och tvättning av filterkakan. Olika typer av filter. Blandning i vätskefas (5%): Makro- och mikroblandning, effektbehov, blandningstid och olika typer av omrörare.

Undervisningen består av lektioner, projektuppgifter och obligatoriska laborationer.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Godkända laborationer
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 1.0poäng

Grundläggande separationsteknik - K. Ström.
Grundläggande Kemisk apparatteknik U. Grén & H. Theliander.
Data och diagram, Mörtstedt och Hellsten, Liber
Senast reviderad litteratur: 2000-02-16