Institutionen i Skellefteå

D M

Frist / I-III

Studierektor

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-01-29 att gälla från HT01

Akademisk examen inom arkitektur, inredningsarkitektur, industridesign eller möbelformgivning. Alternativt minst 4 års dokumenterad yrkeserfarenhet inom ovanstående yrkesområden.

Kursen avser att ge specialkunskaper kring trä som material i vedertagna och oprövade sammanhang samt kring träets speciella möjligheter till gestaltning. Studenterna får lära sig träets produktionstekniska förutsättningar och konstruktionstekniska möjligheter. Utbildningen ger dessutom insikter i design och arkitekturhistoria ur träperspektiv,
miljöfrågor och marknadens förutsättningar.

Teknik: materiallära, produktionsteknik, sammansättning/konstruktion, traditionella tekniker, experimentella tekniker, ytbehandling
Träformgivning: design och arkitekturhistoria ur träperspektiv, gestaltning/formlära, designmetodik, modell/presentationsteknik
Marknad: konsumentmarknaden, byggnadsindustrin
Miljö: miljöanpassad produktutveckling

Undervisningen kommer att ske vid internat i Skellefteå vid fyra tillfällen, totalt ca 12 dagar, samt genom självstudier hemmavid. I Skellefteå sker utbildningen huvud-sakligen i form av föreläsningar med vissa praktiska övningar. Inför självstudierna tilldelas studenterna uppgifter som kommuniceras t.ex via e-post. Utbildningen avslutas med en studieresa.

Examination sker genom inlämningsuppgifter på teoriavsnitt samt redovisning av en avslutande upp-gift som ställs ut för bedömning. Obligatorisk närvaro/medverkan vid samlingstillfällena.

Presentation eget arbete 4.0poäng
Uppgift 3 2.0poäng