Institutionen i Skellefteå

C K

Civträ åk 3,4 / Lp I-II

Studierektor

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-01-29 att gälla från HT01

IST206

Kursen avser att ge dig en orientering om formgivning samt kunskaper för produktutformning med hänsyn till funktion och form.

Introduktion och designhistoria. Teknikhistoria med exempel på typiska eller banbrytande produkter. Produktutveckling. Om företaget, olika ansvarsområden och funktioner i ett tillverkande och säljande träföretag. Företagens produktutveckling samt något om behovstillfredsställelse (sett ur produktsynpunkt).
Produktframtagningsprocessen. Teorier och modeller på "produktframtagningsprocesser", arbetssteg och faser i utvecklingsarbetet. Designmetodik. Kreativitet - relevanta faktorer, kreativa hinder, skaparförmågans beståndsdelar och olika stadier i skapandet. Kreativa arbetssätt. Systematisk problemlösning, problembehandling, begrepp och arbetssteg. Formgivning. Formgivningens mål. Formgivningselementen, färg och form. Designfunktionen i företaget.

Sammansättning/konstruktion, traditionella tekniker, experimentella tekniker.
Träformgivning: design och arkitekturhistoria ur träperspektiv, gestaltning/formlära, designmetodik, modell/presentationsteknik.

Undervisningen kommer huvudsakligen att ske i form av föreläsningar med praktiska övningar och studiebesök.

Examination sker genom tentamen på teoriavsnitt samt redovisning av uppgifter.

Inlämningsuppgift 1.5poäng
Inlämningsuppgift 1.0poäng

Meddelas vid kursstart

Kursen ges endast om "tillräckligt" många studenter vill gå kursen.
Kontaktperson: Studierektor

Kontaktperson: Lena Antti