Institutionen i Skellefteå

från HT01

IST206 rekommenderas

Efter kursen skall du
- ha grundläggande kunskaper om sågverkens struktur, teknologi, planering, vidareförädling och ekonomi
- kunna gå in i produktionstekniska och produktionsledande befattningar på ett sågverk

Sågverkens råvara. Skogstillgångar globalt och nationellt. Skogens kretslopp och skötsel. Råvarans geometriska och kvalitetsmässiga egenskaper. Mätning av skog på rot samt vederlagsmätning. Skador på sågtimmer vid lagring och hantering.

Sågverksprocessen. Sågverksindustrins omvärld och struktur. Sågverkens materialflöde. Sågutbyte och den sågade varans tekniska kvalitet. Sönderdelning. Sågverkens biprodukter. Produktions-, ekonomi- och kvalitetsstyrning. Försäljning av sågat virke. Sågverkens arbetsmiljö.

Vidareförädling inom sågverken. Hyvleriteknik, fingerskarvning, färdigkapning, takstolstillverkning och komponenttillverkning.

Undervisningen består av teorigenomgångar, övningsuppgifter, laborationer samt studiebesök. Stor vikt kommer att läggas på övningsuppgifterna. Övningsuppgifter, laborationer samt studiebesök är obligatoriska.

Skriftlig eller muntlig tentamen samt godkända laborationer och deltagande i studiebesök. Differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Övrigt 1.2poäng
Laborationer 1.2poäng
Tentamen Sågverk 2.8poäng

Grönlund, A.: Sågverkskompendium del 1 och 2.,SSIF-förlag.
Utdelat material.

Kontaktperson: Anders Grönlun