Institutionen i Skellefteå

C K

CivTrä åk3 / Lp III

Henrik Lindberg Bitr prof

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-01-22 att gälla från HT01

IST203 Modern fysik,IST206 Trämateriallära

Kursens mål är att ge Dig fördjupad kunskap om trä som konstruktionsmaterial och om modellering av material- egenskaper. Efter kursen skall Du ha god kunskap om de egenskaper som följer av trämaterialets uppbyggnad, samverkan med fukt, andra material och andra kemikalier för att med hjälp av modeller förutsäga olika träprodukters beteenden

Konstruktionsmaterialets uppbyggnad ifrån polymer till årsring. Mekaniska och fysikaliska egenskaper hos varje uppbyggnadsnivå. Struktur och densitet. Fukt och andra kemikaliers påverkan på materialets egenskaper. Krympningens och svällningens ursprung och storlek på cellnivå. Olika kemikaliers inverkan på svällning och krympning. Mjukgörning. Fuktrörelsestabilisering. Mekaniska egenskaper hos trämaterialets byggstenar. Krypning och relaxation. Kursen innehåller modeller som verktyg för att göra förutsägelser om olika materialkombinationers beteenden. Dessa prövas i projekt som studenterna genomför i samarbete med forskare vid institutionen.

Undervisningen sker i form av föreläsningar på centrala avsnitt samt projekt som redovisas i form av en rapport och ett seminarium.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. För godkänd kurs krävs genmfört och godkänt projekt.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Projekt 3.0poäng