Institutionen i Skellefteå

Fysik

Civträ åk2 Civträ åk2 / Lp 1-4

Tom Morén Prof

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-01-18 att gälla från H01.

Grundläggande behörighet, Matematik E, Fysik B, Kemi A.

Kursen ger dig kunskap i att planera och analysera experiment med statistiska metoder men också med matematiska modeller. Träning i att konstruera, analysera och värdera olika matematiska modeller samt rapportskrivning och muntlig presentation ingår.

Statistisk försöksplanering. Faktorförsök på två nivåer med prediktionsmodeller. Planering av experimentellt arbete, dimensionsanalys, kurvanpassning av experimentellt uppmätta data, mätfel ingår. Två laborationer ingår, som ska presenteras muntligt såväl som skriftligt. Matematisk analys av modeller samt kritisk granskining och diskussion av begränsningar ingår.

Tyngdpunkten i undervisningen ligger på teknologernas eget, självständiga, arbete, både enskilt och i grupp. Undervisningen i experimentell metodik sker både i form av lektioner, i den inledande teorikursen, samt laborationer. Deltagande i laborationer i experimentell metodik är obligatoriska.

Examinationen i experimentell metodik består av tre delar; närvaro på samtliga obligatoriska kursmoment, godkända muntliga presentationer samt godkända rapporter.

Matematiska modeller 2.0poäng
Experimentell metodik 2.0poäng

Kjellmert B., Bucht T.: Experimentell Metodik, 5:e upplagan, Avd. för fysik, HLu, 1995. Löfqvist T.: Rapportskrivning - en introduktion, Avd. för fysik, Hlu. Dunkels A., Klefsjö B.: Några Funderingar Kring Muntlig Presentation, Avd. för Kvalitetsteknik och Statistik, HLu, 1991. Brandell G. Matematisk Modellering. Introduktion till kursen matematiska modeller. Inst för Systemteknik och Matematik, Hlu 1989. Av institutionen framtaget material om försöksplanering.

Kursen är jämförbar med kurserna MAM113 + MTF080

Kontaktperson: Tom Morén