Institutionen i Skellefteå

Anna-Karin Westman Univ lekt

Kursplanen är fastställd 2001-12-10

Grundläggande behörighet

Målen är att kursdeltagarna ska få förståelse för aktuella problem, projektarbetsformens särart, förutsättningar och kritiska moment samt ge färdigheter i att planera, delta i och genomföra projekt, särskilt tekniska projekt.

Vilken funktion fyller projektarbetet i dagens organisationer? Hur leder man ett projekt? Vilka grupprocesser äger rum och vilka är förutsättningarna för effektivt projektarbete? Dessa är några av grundfrågorna i kursen.

Inlärning sker främst via studier av kurslitteraturen, som ger utrymme för både projektledar- och ett projektgruppsperspektiv. (Andra perspektiv är tänkbara t ex utifrån beställare eller samhället i stort). I nästa steg skall de studerande tillämpa i litteraturen förekommande modeller och synsätt på särskilt framtagna praktikfall. Detta arbete görs individuellt.
Dessutom skall deltagarna i mindre grupper genomföra studier av projekt i praktiken. Dessa görs i två steg. Först en beskrivning och sedan en analys av framträdande egenskaper i det studerade projektet. Den senare delen genomförs efter samråd med handledare som också kan hänvisa till fördjupande litteratur.

De individuella praktikfallslösningarna bedöms enligt betygen. Väl godkänd, godkänd och underkänd. Även projektarbetet bedöms på detta sätt. För att den enskilde studerande skall erhålla VG på kursen totalt krävs att minst tre av de fyra uppgifterna har bedömts som VG.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Brine, W. m fl: Projektledaren. Svenska Dagbladets förlag, senaste upplagan, ISBN 91-7738-498-9, 226 sidor.
LIND, J.-I. och Skärvad, P.-H.: Nya team i organisationernas värld. Malmö, Liber förlag, senaste upplagan. ISBN 91-47-04042-4, 172 sidor.
Wisén, J. och Lindblom, B.: Effektivt projektarbete, Norstedts juridik, senaste upplagan, ISBN 91-39-10339-0, 330 sidor.

Senast reviderad litteratur: 2001-12-10

Kontaktperson: Anna-Karin Westman