Institutionen i Skellefteå

Frist / Lp III-IV

B Ericsson Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-12-10

Godkänd kurs "Grundkurs IT 5 poäng" eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.

Kursens övergripande mål är att ge inblick i området objektbaserad scriptprogrammering samt framställning av interaktiva sidor med hjälp av HTML i kombination med scriptprogram.
Kursens mål är:
- att ge inblick i området för framställning av interaktiva sidor med hjälp av HTML i interaktion med scriptprogram.
- att ge deltagarna färdigheter i att skapa dynamiska websidor som ger möjlighet till interaktiv hantering.
- att ge viss insikt i metoder och tekniker för design av websidor.

Kursen omfattar i huvudsak fyra moment:
1. Repetition av grundläggande HTML.
2. Utformning av webbsidor med fokus på design och interaktivitet.
3. Introduktion till programmering speciellt scriptprogrammering.
4. Grundläggande scriptprogrammering med HTML och serverintegration

För undervisningen används internetbaserat konferenssystem. I konferenssystemet kommer det att finnas läsanvisningar, studiehandledning, övningsuppgifter, laborationsuppgifter, instuderingsfrågor och diskussionsfrågor. Inga kursträffar, förutom en upptaktsträff som inleder kursen och tentamen är planerade. Om det under kursen uppkommer behov av kursträffar kommer detta att anordnas.

Kursen examineras genom obligatoriska inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen. Inlämningsuppgifter sänds via konferenssystemet till handledare för bedömning.
Den skriftliga tentamen genomförs vid universitet.

Rätten till förnyat prov:
1. Utbyte av litteratur på kursen är inte skäl för särskilda hänsyn vid omtentamen.
2. Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt handledarens anvisning.
3. Kurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller omfattning kan tenteras vid två tillfällen inom ett år efter det att förändringen genomförts.

Siegel, D. "Killer Web Sites - hur du skapar de bästa websiterna". Prentice Hall, ISBN 0-139-87397-X.
Persons, E., Arghe, P. "HTML i praktiken". Bonnier Icon Publishing, ISBN 91-7239-002-8.

Kursmateriel i form av studiehandledning, laborationer, övnignsuppgifter, instuderingsfrågor, diskussionsfrågor samt läsanvisningar kommer att distribueras via Internet.

Senast reviderad litteratur: 2001-12-10

Den studerande måste ha tillgång till följande utrustning och programvara:
- Internetansluten PC (PC/Windows 95/98)
- MS Office Professional-97 eller senare version
- Internet Explorer eller Netscape