Institutionen i Skellefteå

Frist /
/ Lp III-IV

Lars Norden Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-02-02 att gälla H01.

Grundläggande behörighet

Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall:
- ha kunskap om grundläggande marknadsföringsbegrepp
- ha förståelse för marknadsföringens samhälleliga betydelse
- ha kunskap om olika köparkategoriers inköpsbeteende
- ha kunskap om hur ett företag samlar in information om sin marknad
- ha förståelse för faktorer av betydelse för val av konkurrensmedel
- ha förståelse för vad som karaktäriserar olika typer av marknadsföring
- ha grundläggande insikter i rapportskrivning

Moment 1, Grundläggande marknadsföring, 5 poäng
Under detta moment behandlas det svenska marknadsföringssystemet samt ämnet marknadsföring ur samhällets, företagets och konsumentens perspektiv. Tyngdpunkten ligger på traditionell marknadsföring, men såväl industriell marknadsföring som tjänstemarknadsföring kommer också att beröras.

Moment 2, Fördjupning i tjänstemarknadsföring och industriell marknadsföring, 2 poäng
Under detta moment sker arbetet i grupp. Grupperna kommer att studera kurslitteraturen och självvalda organisationer samt göra föreberedelser för den kommande uppsatsen.

Moment 3, Uppsats, 3 poäng
Under detta moment skall en mindre uppsats författas för att sedan fösvaras på ett seminarium. Den studerande väljer i samråd med handledaren ett ämne. För uppsatsens teoretiska anknytning förväntas studenten utnyttja såväl kurslitteratur som annan litteratur.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och seminarier. Obligatoriska undervisningsmoment förekommer.

Skriflig tentamen, obligatoriska grupparbeten, inlämningsuppgifter och seminariedeltagande samt en mindre uppsats som skall försvaras på seminarium. Vid skrifllig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Samtliga i kursen ingående moment måste vara godkända innan betyg för hela kursen utdelas. Vid betygsättningen gäller i princip tentamensresultatet, men i gränsfall har examinator rätt att beakta kvaliteten på projektarbetet.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Uppsats 3.0poäng
Gruppövning 2 - fördjupning marknadsföring I 2.0poäng
Gruppövning 1 - marknadsföring I 1.0poäng
Tentamen - marknadsföring I 4.0poäng

Kotler, P. m fl (senaste upplagan). Principles of Marketing.The European Edition. Prentice Hall. New Jersey,
Grönroos, Christian. (senaste upplagan). Marknadsföring i tjänsteföretag. Liber-Hermods
Flodhammar, Å. m fl (senaste upplagan). Industriell marknadsföring. Liber Ekonomi.
Patel, R. & Davidsson, B. (senaste upplagan). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur.
Kompendium från Institutionen.

Referenslitteratur
Backman, J. (1999). Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter. Studentlitteratur.
Svenska språknämnden (senaste upplagan). Svenska skrivregler. Almqvist & Wiksell.
Feurst, O. & Flodhammar, Å. (senaste upplagan). Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring. Liber-Hermods.

Kontaktperson: Lars Nordén