Institutionen i Skellefteå

Företagsekonomi

Frist / Lp I-IV

Lars Norden Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-02-02 att gälla från H01.

Grundläggande behörighet samt standardbehörighet D.4.1 (Ma C + Sh A)

Kursens mål är att studenten efter avlutad kurs skall:
* Studenten skall efter avslutad kurs ha grundläggande kunskaper om hur företag kan betraktas i termer av strategi, struktur, kultur, teknologi, mänskliga resurser och management, samt därmed en bild av hur väl fungerande organisationer byggs upp. Efter avslutad kurs skall studenten även ha en grundläggande bild av hur och varför företag genomgår förändringar, vilka problem som kan vara förknippade med detta och hur företag praktiskt kan gå tillväga för att överbrygga dessa problem.
* ha kunskap och förståelse om redovisningsproblem med hänsyn till lagar , normer och redovisningsteoretiska grunder
* ha kunskap om hur bokslut och årsredovisning upprättas för olika företagsformer
* ha kunskap om grundläggande marknadsföring
* ha förståelse för teorier och principer om företagets ekonomiska styrning och interna redovisning
* kunna hantera olika modeller för bedömning av företagets lönsamhet
* kunna upprätta ett företags olika budgets avseende resultat, kapitalbehov mm.

Moment 1, Organisation I, 5 poäng
Kursen förmedlar organisationsteori ur ett ledningsperspektiv. Den har väsentliga företagsstrategiska inslag och vissa beteendevetenskapliga inslag.
Kursen består av en teoretisk del och en praktisk del.
Den teoretiska delen fokuserar följande områden:
á Klassisk organisationslära och den historiska utvecklingen av företagsstrukturer och arbetsorganisationer.
á Olika sätt att betrakta företag/organisationer på, olika strategiska perspektiv samt olika sätt att formulera och betrakta företags visioner, affärsidéer och mål.
á Modern organisationslära, nutida syn på företagsstrategi, struktur och arbetsorganisation.
á Människan, teknologin och strategin i samspel - hur effektiva organisationer byggs upp och omvandlas.
I den mer praktiskt inriktade delen av kursen får kursdeltagarna pröva det som tas upp i den teoretiska delen genom praktiskt arbete i grupp.

Moment 2, Ekonomistyrning I, 5 poäng
Momentet behandlar hur övergripande principer, lagar och normer inom redovisningsområdet tillämpas på praktiska redovisningsproblem.En väsentlig del ägnas åt praktiskt inriktad redovisning av vanligt förekommande affärstransaktioner och övningar att upprätta resultat- och balansrapporter. I anslutning till övningar att upprätta bokslut diskuteras de resultatregleringsmöjligheter som finns inom ramen för civil- och skatterättsliga regler. Momentet avslutas med en genomgång av speciella redovisningsfrågor som kan förekomma.

Moment 3, Marknadsföring I, 5 poäng
I kursen ges de grundläggande kunskaperna i ämnet marknadsföring, främst utifrån konsumentvarumarknaden. Det ges också en introduktion i industriell marknadsföring och marknadsföring av tjänster.

Moment 4, Ekonomistyrning II, 5 poäng
Momentet behandlar olika metoder och modeller för företagets lönsamhetsplanering. Internredovisning behandlar modeller för upprättande av analyser för hur företagets lönsamhet utvecklas samt för hur uppföljning mot budget kan ske. Budgetavsnittet tar upp problemställningar kring metoder för att upprätta budget.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppövningar och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier.

Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Vid skriftlig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd och för Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på alla deltentamina samt godkända praktikfall och aktivt seminariedeltagande på samtliga moment.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Tentamen - ekonomistyrning II 4.0poäng
Obligatoriska uppgifter - ekonomistyrning II 1.0poäng
Tentamen - marknadsföring I 4.0poäng
Obligatoriska uppgifter - marknadsföring I 1.0poäng
Tentamen - ekonomistyrning I 4.0poäng
Obligatoriska uppgifter - ekonomistyrning I 1.0poäng
Tentamen - organisation I 4.0poäng
Obligatoriska uppgifter - organisation I 1.0poäng

Moment 1
Bruzelius, L, & Skärvad, PH, Integrerad organisationslära. Lund: Studentlitteratur, senaste upplagan.
Bruzelius, L, & Skärvad, PH, Praktikfall Integrerad organisationslära. Lund: Studentlitteratur, senaste upplagan.
Robbins, S, Essentials of Organizational Behavior, Prentice Hall, New Jersey, Fifth Edition.
IES, Kurskompendium FEK A, Organisation 5p, 2001-versionen.

Moment 2
Litteratur meddelas senare.

Moment 3
Litteratur meddelas senare.

Moment 4
Ulf E Olsson. Kalkylering för produkter och invsteringar. Studentlitteratur. Andra upplagan. 1998.

Kontaktperson: Lars Nordén

Ytterligare kursinformation: