Institutionen i Skellefteå

Ek åk 1 / Lp III, IV
Fekfr åk1 /

Anna-Karin Westman Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-02-02 att gälla från H01.

Grundläggande behörighet, samt matematik 3 åk SENT, Komvux etapp 3 eller Matematik C.

Vid kursens slut ska den studerande kunna:
- samla in, sammanställa, bearbeta och presentera data
- söka i den officiella statistiken
- kritiskt granska egna och andra statistiska undersökningar
- tillämpa statistiska metoder, särskilt sådana med anknytning till ekonomens och samhällsvetarens arbetsfält
- använda sig av begrepp och modeller för slumpmässiga fenomen
- använda datorer för bearbetning, analys och presentation av datamaterial

Behandlar de olika momenten vid en statistisk undersökning, bl a urvalsmetodik, val av mätmetod samt enkätkonstruktion. Sättet att samla in, sammanställa och beskriva olika statistiska material tas upp, bl a med hjälp av olika diagram och olika läges- och spridningsmått.
Index tas upp för att bl a tolka den officiella statistiska produktionen, samt indexreglerade avtal och deflation.
Grundläggande statistiska begrepp tas upp. I sannolikhetsteorin studeras slumpens inverkan samt variation i ett datamaterial. Några vanliga slumpmodeller behandlas, bl a binomialfördelningen och normalfördelningen.
Genomförande, bearbetning, analys och utvärdering av enkätundersökning, med diskussion om mätfel och bortfall.
Olika intervallskattningar och hypotesprövningar tas upp, med beräkningar av felmarginaler och felrisk. Metoder att undersöka samband mellan både kvalitativa och kvantitativa variabler.
Statistikprogram används som stöd i hela kursen.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppövningar, datorövningar och handledning. Dessutom ingår ett antal obligatoriska tillämpningsuppgifter som redovisas skriftligt eller muntligt, enskilt eller i grupp.

Examinationen består dels av en skriftlig tentamen och dels av godkända tillämpningsuppgifter, såsom en enkätundersökning, gruppuppgifter, inlämningsuppgifter samt laborationer och datorövningar.
För hela kursen, 10 poäng, ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Slutbetyget påverkas både av resultaten på tentamen och hur tillämpningsuppgifterna genomförts och presenterats. Studenter som studerat tidigare examineras enligt senaste kursplan.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Tillämpningsuppgift mom 2 2.0poäng
Tentamen mom 2 3.0poäng
Tillämpningsuppgift mom 1 1.0poäng
Tentamen mom1 4.0poäng

Klefsjö B & Helmer S: Räkna med slumpen - textbok, Studentlitteratur, (Lund, 1989, 2:a upplagan, 272 sidor).
Klefsjö B & Helmer S: Räkna med slumpen - problemsamling, Studentlitteratur, (Lund, 1989, 2:a upplagan, 200 sidor).
Körner S, Wahlgren L: Praktisk statistik, Studentlitteratur, (Lund, 1996, ca 266 sidor).
Kompletterande material tillkommer. Köpes av institutionen.

REFERENSLITTERATUR:
Moore David S: The basic practice of statistics-2d ed. (2000), W H. Freeman and Company.
Dahmström K: Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning, Studentlitteratur, (Lund, 1996, ca 262 sidor).
Blomgvist L, Klefsjö B, Söderström U: Grundläggande matematik för ekonomstudier, Högskolan i Växjö 1986, ca 150 sidor.
Wallgren A & B m fl: Statistikens bilder - att skapa diagram, Statistiska centralbyrån, Stockholm, 1994, 94 sidor.
Bergman B, Klefsjö B: Kvalitet från behov till användning, Studentlitteratur, Lund, 1995, 540 s.
Bergman B, Klefsjö B: Kvalitet i alla led, Studentlitteratur, Lund, 1991, 240 sidor.
Andersson G: Lögn och sanning med statistik, Liber förlag, Malmö, 1982, 200 sidor.

Kontaktperson: Anna-Karin Westman