Institutionen i Skellefteå

B G

Mi2 / LPII

Anna-Karin Westman Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-02-01 att gälla från HT01.

Grundläggande behörighet.

Efter genomgången kurs ska du förstå vad det innebär att arbeta i projekt och kunna tillämpa arbetsformen. Du ska ha reflekterat över din egen roll som både ledare och deltagare. Du har fått prova på att arbeta i ett kvalitets- och miljöledningssystem och även fått inblick i metoder och tekniker för att kunna arbeta med ständig förbättring som ledstjärna. Dina färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation har utvecklats.

Kursen behandlar projektarbetsformen som sådan. Ett projekts olika faser studeras och även avtalsfrågor behandlas. Ledarskap fokuserar på projektledarrollen. Här ingår ämnen som projektgruppens utveckling, kommunikation och konflikthantering. Projektledning och -styrning tillämpas i ett kvalitets- och miljöledningssystem, vilket också vidareutvecklas inom kursen. Detta görs med avstamp i grundläggande kvalitetsteknik.

Undervisningen sker i projektarbetets form med projektmöten, grupparbeten, föreläsningar, rollspel och seminarier. Obligatorisk närvaro vid flertalet tillfällen.

Muntlig tentamen och självvärdering samt obligatoriska seminarier och grupparbete.

Projektarbete 1.0poäng
Seminarier 2.0poäng