Institutionen i Skellefteå

Fysik

Mi1 / LPII-III

Studierektor

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-01-26 att gälla från H01.

Del 1 av Tillämpad matematik ISI113.

Att ge grundläggande kunskaper i klassisk mekanik rörande kroppars jämvikt samt partikels och stel kroppas rörelse i två dimensioner. Den studerande skall kunna tillämpa den klassiska mekanikens metoder vid problemlösning.

Statik:
Kraftgeometri, masscentrum, jämvikt för enkla och sammansatta system, fackverk, friktion.
Partikeldynamik:
Plan kinematik, arbete och energi, rörelsemängd och rörelsemängsmoment, stöt, svängningar.
Stelkroppsdynamik:
Plan kinematik, masströghetsmoment, rotation kring fix axel, allmän plan rörelse, arbete och energi, rörelsemängd och rörelsemängsmoment.

Lektioner och laborationer. Obligatorisk närvaro vid laborationer och vissa undervisningstillfällen.

Skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg. Godkända laborationer och projektarbete krävs för erhållande av slutbetyg.

KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laborationer 0.0poäng