Institutionen i Skellefteå

ISI245 Statistik 2.0 poäng

Mi2 / LPIV

Anna-Karin Westman Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-02-01 att gälla från H01

Matematik ISI113 eller motsvarande.

Målet med kursen är att
- du ska förstå och kunna tillämpa grundläggande begrepp inom sannolikhetslära och statistisk inferens.
- du ska kunna tillämpa några viktiga statistiska metoder för insamling, bearbetning och analys av statistiska material

Beskrivande statistik. Läges- och spridnignsmått. EDA. Sannolikhetsbegreppet. Slumpvariabler. Några vanliga fördelningar. Centrala gränsvärdesatsen och andra approximationer. Punkt- och intervallskattningar samt hypotesprövning för olika parametrar i vanliga fördelningar samt vid jämförelser mellan två väntevärden. I samtliga moment ingår datorkörning av standardprogram.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, obligatoriska laborationer och quizzar.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg samt obligatoriska uppgifter (laborationer, quizzar) under kursens gång.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laboration/Quiz 1.0poäng

Vännman, K. Matematisk statistik. Grundkurs för tekniska högskolor, Studentlitteratur, Lund.
Kompletterande material från institutionen.

Kontaktperson: Eva Lövf