Institutionen i Skellefteå

B G

Valbar / Lp III

Christer Åhlund Univ adj

Kursplanen är fastställd vid Institutionen i Skellefteå 2000-02-03 att gälla från H00.

ISI159 Programmering II Datastrukturer (Datastrukturer och algoritmer)
ISI066 Tillämpad matematik del 2 (Linjär algebra) eller motsvarande.
Rent allmänt krävs förtrogenhet med vektorer och matriser, samt goda kunskaper om programutveckling i C.

Kursen avser ge kunskap om principerna bakom datorgenererade 2D- och 3D-bilder.

Efter en inledande diskussion om svepkonvertering och klippning av linjer och polygoner tar vi sedan upp geometriska transformationer, projicering, eliminering av skymda ytor och olika typer av belysningsmodeller. Tillsammans används dessa metoder för att skapa mer eller mindre realistiska 3D-bilder.
Kursen berör också kringutrustning, så som skrivare och skärmar, samt färgrymder.
Nyckelord: Rastergrafik; Vektorgrafik; Bildminne; Svepkonvertering av linjer och polygoner; 2D-klippning; Anti-aliasing; Supersampling; Skrivare; Skärmar; Geometriska transformationer; Projicering; Perspektiv; 3D-klippning; Skymda ytor; Z-buffert; BSP-träd; Strålkastning; Lokala belysningsmodeller (Gouraud- och Phong-shading); 2D och 3D texturmappning; Globala belysningsmodeller: strålföljning, radiosity; Färgrymder.

Undervisningen sker i form av lektioner och laborationer.

Tentamen med differentierade sifferbetyg och obligatoriska laborationsuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laborationer 2.0poäng

Läroboken heter "Introduction to Computer Graphics" av Foley, Van Dam, Feiner, Hughes och Phillips (Addison-Wesley), ISBN 0-201-60921-5.

Kontaktperson: Christer Åhlund