|
|
|
|
ISI243 Datorgrafik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Datateknik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar / Lp III / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Christer Åhlund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd vid Institutionen i Skellefteå 2000-02-03 att gälla från H00. FÖRKUNSKAPSKRAV ISI159 Programmering II Datastrukturer (Datastrukturer och algoritmer) ISI066 Tillämpad matematik del 2 (Linjär algebra) eller motsvarande. Rent allmänt krävs förtrogenhet med vektorer och matriser, samt goda kunskaper om programutveckling i C. SYFTE/MÅL Kursen avser ge kunskap om principerna bakom datorgenererade 2D- och 3D-bilder. INNEHÅLL Efter en inledande diskussion om svepkonvertering och klippning av linjer och polygoner tar vi sedan upp geometriska transformationer, projicering, eliminering av skymda ytor och olika typer av belysningsmodeller. Tillsammans används dessa metoder för att skapa mer eller mindre realistiska 3D-bilder. Kursen berör också kringutrustning, så som skrivare och skärmar, samt färgrymder. Nyckelord: Rastergrafik; Vektorgrafik; Bildminne; Svepkonvertering av linjer och polygoner; 2D-klippning; Anti-aliasing; Supersampling; Skrivare; Skärmar; Geometriska transformationer; Projicering; Perspektiv; 3D-klippning; Skymda ytor; Z-buffert; BSP-träd; Strålkastning; Lokala belysningsmodeller (Gouraud- och Phong-shading); 2D och 3D texturmappning; Globala belysningsmodeller: strålföljning, radiosity; Färgrymder. UNDERVISNING Undervisningen sker i form av lektioner och laborationer. EXAMINATION Tentamen med differentierade sifferbetyg och obligatoriska laborationsuppgifter. KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5 MOMENT/PROV | |
Laborationer | 2.0poäng |
Tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR Läroboken heter "Introduction to Computer Graphics" av Foley, Van Dam, Feiner, Hughes och Phillips (Addison-Wesley), ISBN 0-201-60921-5.
|
Kontaktperson: Christer Åhlund |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |