Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen i Skellefteå

ISI195 Marknadsföring 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Företagsekonomi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbart / LpII,LpIII

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 2001-02-02 att gälla från H01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet


SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall:
* ha kunskap om grundläggande marknadsföringsbegrepp
* ha förståelse för marknadsföringens samhälleliga betydelse
* ha kunskap om olika köparkategoriers inköpsbeteende
* ha kunskap om hur ett företag samlar in information om sin marknad
* ha förståelse för faktorer av betydelse för val av konkurrensmedel
* ha förståelse för vad som karaktäriserar olika typer av marknadsföring
* ha kunskap om företagets strategiska planering och valet av strategi för marknadsföringen


INNEHÅLL
Under momentet behandlas strategisk och taktisk marknadsföring. Tyngdpunkten ligger på traditionell konsumentmarknadsföring men såväl industriell marknadsföring som tjänstemarknadsföring kommer också att beröras.


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV
Grupparbete/seminarium 1.0poäng
Tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
Litteratur meddelas senare.

Kontaktperson: Lars Norden

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17