Material- och produktionsteknik

Produktionsteknik

SY, EK / Lp II

David Legge 1 fo ing

Kursplanen är fastställd av institutionen för Material- och produktionsteknik 2001-02-15 och skall gälla från H01.

Produktionsteknik AI.

Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha kunskap om principer och metoder för styrning och organisation av produktion och kunna tillämpa några av dessa metoder.

Kursen omfattar tillverkande industri i allmänhet, medan tyngdpunkten avser verkstadsindustrin. Undervisningen behandlar styrning och organisation av produkt- och produktionsutveckling, samt tillverkning av varor. Delmoment i kursen utgörs av arbetsorganisation inom produktion, produkt- och processutveckling, arbetsmätning, lönesystem, material- och produktionsstyrning, industriplanläggning, produktionssimulering och underhållsplanering. Projektet behandlar produktionssimulering.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer och projektarbete.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg, obligatoriska muntliga och skriftliga redovisningar av seminarieuppgifter, laborationer och projektarbete. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Projekt 4.0poäng

Litteratur meddelas vid kursstart.
Mp-institutionen, Övningsuppgifter och laborationsanvisningar.

Den som inte personligen registrerar sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.

Kontaktperson: Ulf Eriksson