Material- och produktionsteknik

C K

ID / Lp 1

Karl André Univ adj

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Material- och produktionsteknik 2001-02-15 och ska gälla från H01.

MTM 061 Integrerad produktutveckling och MPR 035 Produktionsteknik för IDi eller motsvarande.

Kursen ska ge fördjupad kunskap om hur integrerat produkt- och produktionsutvecklingsarbete bedrivs. Kursen skall utveckla förmågan att såväl självständigt som i grupp arbeta med design-, konstruktions- och produktionstekniska frågor samt att angripa och lösa problem på ett ingenjörsmässigt sätt. Kursen ska även ge kunskap om hur produktens slutkostnad styrs av vald designlösning och konstruktion.

Projektplanering:
Planering och uppföljning av projekt med manuella eller datorbaserade projektstyrningsverktyg.
Presentationsteknik:
Muntlig presentation av projektarbete och resultat, som utgår från åhörarens intresse.
Projektarbete:
Kursen utgörs huvudsakligen av projekt som skall utföras på uppdrag av företag i regionen. Studenterna väljer själva projekt med hänsyn till intresse och praktiska förutsättningar. Projekten redovisas såväl skriftligt som muntligt.
Studiebesök:
Inom något för kursen intressant område

Lektioner och projektarbete med regelbundna projektmöten.

Graderad betygsättning ges med hänsyn till planering och genomförande, samt skriftliga och muntliga redovisningar i kursen.

KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Projekt 4.0poäng

Referenslitteratur
Studenterna ansvarar i övrigt för att hitta den litteratur, som behövs för kursens genomförande.

Den som inte personligen registrerar sig, eller kontaktar eximinator eler ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.

Kontaktperson: Karl André