Material- och produktionsteknik

C K

M3, Val: Mi2 / Lp IV

Torbjörn Ilar Adj

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Material-och produktionsteknik 1995-05-10 att gälla från H95.

MTM 061 Intregrerad produktframställning, MPB 001 Bearbetningsteknik eller motsvarande.

Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha:
-grundläggande kunskap om maskiner och utrustning i främst automatiska och integrerade tillverkningssytem.
-grundläggnade kunskaper om uppbyggnade och styrningen av sådana system.
-kunskap och insikt i projektering av automatisk produktionsutrustning.

Förutsättningar för automatisering och komponenter i automatiska tillverkningssystem såsom PLC-system, industrirobotar och automatiska transportsystem, där teorin varvas med laborationer och övningsuppgifter (70%). Verktygsmaskiner uppbyggnad, fixturer och jiggar (20%). NC-programmering (10%).

Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktikfall, laborationer och övningsuppgifter.

Väl genomförda praktikfall och inlämningsuppgifter ger betyg godkänd. För högre betyg ges en skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg, obligatoriska inlämningsuppgifter och övningsuppgifter. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laborationer med övningsuppgifter 2.0poäng

MPR Kurspärm - Verkstadsteknisk produktionsutrustning

Den som inte personligen registrerar sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.

Kontaktperson: Torbjörn Ilar