Material- och produktionsteknik

M3, M4, / Lp III
MTM4 /

Janis Varna Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för Material- och produktionsteknik 1999-02-19 att gälla från H99.

Grundkoncepter i hållfasthetslära och enkelt matrisalgebra.

Att behärska avancerade dimensioneringsmetoder för polymerbaserade fiberkompositer. Detta innebär studier av materialmodeller på mikromekanisk och makroskopisk skala, skademekaniksbaserat brottanalys. Datorbaserade simuleringsövningar ska genomföras parallellt med materialprovningen.

Kursmoment:
Klassificering av kompoister, egenskaper hos fiber, matrismaterial och kompositer, tillverkningsmetoder 5%
Mikromekaniska modeller för elastiska egenskaper 10%
Enkelriktade kompositer (lameller): styvhet, spänningstillstånd, transformationsreglar 20%
Laminatteori, spänningsanalys i lameller 25%
Brottmekanismer och hållfasthetsegenskaper 20%
Mikromekanik av hydrotermiska effekter och modifierat laminatteori 20%
Kompositer egenskaper i jämförelse med andra material.
Fiber och matrismaterial. Fibrers (glasfiber, kolfiber, aramidfiber) mekaniska egenskaper. Typiska matrismaterials (härdplaster, termoplaster) mekaniska egenskaper. Bindning fiber matris.
Mikromekanik. Elastiska egenskaper. Styvheter för lamell.
Koordinattransformationer. Spännings- och deformationsanalys.
Laminatteori.
Hållfasthetsegenskaper. Lamellens brottmekanismer. Brotteorier för lamell och laminat. Inverkan av fiber, matris och gränsytan mellan fiber och matris på hållfasthetsparametrar. Inverkan av fukt och temperatur.
Tillverkningstekniker. Genomgång av de viktigaste tillverkningsmetoderna.
Laborationer. Beräkning av mekaniska lamell- och laminategenskaper. Användning av kommersiella datorprogram.
Mekanisk provning. Jämförelse experimentella data- teoretiska resultat.

Undervisningen består av lektioner och övningar där de grundläggande begreppen behandlas. Dessutom ingår obligatoriska inlämnings- och laborationsuppgifter.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. För godkänt fordras dessutom godkända laborationer samt inlämningsuppgifter. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laborationer med inlämningsuppgifter 2.5poäng

Agarwal, BD; Broutman, LJ; "Analysis and Performance of Fiber Composites", 2nd edition, Wiley-Interscience.
Halpin JC; "Primer on Composite Materials: Analysis." Technomic Publishing Co.
J. Varna and L. Berglund; "Mechanics of Fiber Composite Materials". Kompendium, Luleå, 1997.

Den som inte personligen registrerar sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.

Kontaktperson: Janis Varna