Material- och produktionsteknik

Materialteknik

EEIGM1 / Lp II-III

Bengt Loberg Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för material- och produktionsteknik 1997-02-12 att gälla från H97.

Standardbehörighet E.2.1.

Kursens mål är att ge teknologen en inblick i ämnesområdet material- och bearbetningsteknik samt en fördjupning i materialteknik.
Kursen skall ge träning i projektarbete i grupp, rapportskrivning och muntlig framställning.

Materialstrukturer och egenskaper. Metalliska, polymera och keramiska material. Bearbetningsteknik. Översikt över bearbetningsmetoder. Projektarbete.

Undervisningen utgörs av föreläsningar varvat med handledda övningar och laborationer. Inom projektet varvas eget arbete med praktisk genomgång med handledare.

Skriftlig tentamen. Skriftlig och muntlig redovisning av projektuppgiften. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Projektrapport 1.0poäng
Tentamen 3.0poäng

James F Shackelford: Introduction to Materials Science for Engineers. 4th edition. Macmillan Publishing Company (1998).

Den som inte personligen registrerar sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.