Material- och produktionsteknik

C K

R / Lp III

Esa Vuorinen Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionen för Material- och produktionsteknik 1994-04-18 att gälla från H94.

MPM 002 Materiallära

Kursens ska ge:
- grunderna för keramiska materials uppbyggnad, egenskaper och användning
- fördjupade kunskaper om polymera materials struktur och egenskaper samt tillverkningsförfarande
- kännedom om förekommande ytbehandlingssystem och ytbehandlingsmetoder
- fördjupade kunskaper om metalliska material och träning i arbetsgången för val av material

Keramers egenskaper och deras beroende av struktur och de olika stegen i tillverkningsprocessen. Pulveregenskaper, formning, sintringsmekanismer och -metoder, bearbetningsmetoder samt provning av mekaniska egenskaper. Egenskaper och använd-
ningsområden för konventionella keramer, glas, glaskeramer, eldfasta material och höghåll-
fasta keramer.
Polymera komposit material, gummimaterial och konstruktionsprinciper.
Översikt över de vanligaste ytbehandlingsmetoderna. Beläggningstekniker och de pålagda skiktens egenskaper behandlas.
Egenskaper och användningsområden för stål och tekniskt viktiga icke-järnmetaller. Pulvermetallurgi. Arbetsgången vid val av material.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och laborationer, inlämningsuppgifter, övningsuppgifter och studiebesök. Deltagande i laborationer och studiebesök är obligatoriskt.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. För godkänt fordras dessutom godkända laborationer och inlämningsuppgifter. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 0.5poäng

Ashby, M.F.: Materials Selection in Mechanical Design. 2:nd edition, Butterworth and Heineman, 1999.
Stencilmaterial:Ytbehandling. Polymerer.
Vuorinen, E.: Materialvalsmetodik
Keramiska konstruktionsmaterial, kompendium LTU

Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.

Kontaktperson: Esa Vuorinen