Material- och produktionsteknik

Mi3, M3, / Lp II
MTM3 /

Roger Andersson Doktorand

Kursplanen är fastställd av institutionen Material- och produktionsteknik 1994-04-18 att gälla från H94.

MPM 018 Metalliska material eller MPM 201 materialteknik eller motsvarande.

Kursens mål är att teknologen ska kunna inse betydelsen av plastisk deformation. Förståelse för både vad gäller de egenskaper som produkten får efter en viss bearbetningsoperation och de möjligheter och begränsningar som finns för att genomföra en viss operation.

Kursen behandlar plasticitetsteori, deformationsmodeller, metallers bearbetbarhet och plastiska bearbetningsprocesser. Särskild vikt läggs vid plåtformning.

Undervisningen består av föreläsningar och lektioner. Deltagande i laborationer och studiebesök är obligatoriskt. Teknologerna förutsätts självständigt läsa in hela kursen före lektionsstart. De lärarledda lektionerna stöttar detta arbete och ges i teknologernas intresseordning.

Skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg. En "kontrollskrivning" med kortsvarsfrågor ger vid godkänt betyg poäng vid sluttentamen. För godkänt fordras förutom godkänd tentamen godkända laborationer, inlämningsuppgifter och studiebesök. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Laboration 0.4poäng
Tentamen 3.6poäng

Hosford,WF & Caddel,R M Metal Forming, Prince Hall, 1993, ISBN 0-13-588526-4

Den som inte personligen registrerar sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats.

Kontaktperson: Roger Andersson