Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Maskinteknik

MTM441 Teknik- och designintroduktion 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Maskinteknik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Mi1, IDi1 / Lp I

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Elisabet Kassfeldt Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för Maskinteknik 1998-02-19 att gälla från H97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Standardbehörighet E.3

SYFTE/MÅL
Att studenten ska kunna analysera och konstruera mekanismer. Att ge grundläggande kunskap och kännedom om designhistorik, designmetodik, projektplanering samt ge praktisk erfarenhet av projektarbete.

INNEHÅLL
Första delen av kursen ger en teoretisk grund för projektet. Projektet genomförs som handledda grupparbeten.
TEORI
KONSTRUKTION Analys av mekanismer. Metoder för att konstruera givna typer av mekanismer: lägesstyrning, vevsvängarmsmekanismer, rätlinjemekanismer samt vinkelkoordinering. Examination inom projektet.
DATORSTÖD Disketthantering och minnesutrymme etc. Word, AutoCad & Designprogram, Presentationsverktyg. Inlämningsuppgift.
DESIGN Introduktion till designområdet, kort designhistorik och designmetodik. Demonstration av avancerat designprogram. Inlämningsuppgift omfattande en produktstudie.
PROJEKT Utformning av en "rörlig" konstruktion innehållande en fyrledsmekanism. Rapportskrivning på dator. Modellbyggnad.


UNDERVISNING
Undervisningen utgörs av lektioner varvat med handledda övningar.

EXAMINATION
Inlämningsuppgifter, projektrapport, muntlig redovisning samt närvaro vid ett antal föreläsningar
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Projekt och inlämningsuppgifter 4.0poäng

LITTERATUR
Kassfeldt E., Konstruktion av mekanismer, LTU, A4-häfte
Senast reviderad litteratur: 1998-02-19

Kontaktperson: Elisabet Kassfeldt

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17