Maskinteknik

Kursplanen är fastställd av Inst för Maskinteknik 2000-02-08 att gälla från V01

MAM133 Matematik
MTF008 Mekanik

Kursens mål är att ge den studerande förmåga att
- bestämma uppträdande krafter, moment, spänningar och deformationer i vanligt förekommande konstruktionselement såsom stänger, axlar, balkar samt förstå bakgrunden till och kunna använda vanliga dimensioneringsmetoder i hållfasthetslära och maskinelement
- förstå funktion och användningsområde för olika maskinelement
- metodiskt angripa och lösa beräkningsproblem.

Kursen omfattar analys av mekaniska strukturer och komponenter med avseende på faktorer och förhållanden av betydelse för deras hållfasthet och funktion. Detta innefattar analys av yttre krafter och deras verkan på strukturer och komponenter samt analys av uppkommande påkänningar och deformationer. Inom Hållfasthetsläran studeras principerna för hur deformerbara kroppar reagerar på yttre belastning och inom Maskinelement studeras komponenter och deras funktion i maskiner. Kursen som helhet utgör en grund för förståelse och analys av maskintekniska konstruktioner.
I kursen behandlas spänningar, töjningar och deformationer hos lastbärande strukturer såsom: stänger, axlar, balkar, tryckkärl m.m. Olika aspekter på beräkning och dimensionering, t.ex. elasticitet, plasticitet, flythypoteser och utmattning behandlas. Dessutom behandlas i kursen komponenter, t.ex. skruvar, fjädrar, kopplingar och lager, som är vanligt förekommande i mekaniska konstruktioner. Deras uppbyggnad och funktion analyseras och principer för dimensionering behandlas.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner/övningar, handledning samt laborationer. Föreläsningarna ägnas åt översiktliga genomgångar av de olika kursavsnitten. Lektionerna ägnas åt viss teorigenomgång samt problemlösning och handledning av obligatoriska inlämningsuppgifter. Laborationerna ägnas åt att praktiskt belysa vissa avsnitt inom kursen.

Varje läsperiod avslutas med en deltentamen. Differentierade betyg ges och rättning sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter granskas och bedöms under kursen. För att erhålla slutbetyg i kursen krävs, förutom godkända tentamina, även godkända laborationer och inlämningsuppgifter. Slutbetyget beräknas som heltalsdelen av medelvärdet av betygen på de två tentamina. God kvalitet på de skriftliga redogörelserna kan dock medföra höjning med upp till ett halvt betygssteg.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Inlämingsuppgifter 1.0poäng