Maskinteknik

D M

F4tm / I-IV

Jan-Olov Aidanpää Univ lekt

Läses i kombination med övriga kurser enligt krav för examensinriktning Tillämpad Mekanik på M. Undantag kan göras efter samråd med examinator.

Kursens syfte är att tillsammans med metodkurserna MTM038, MTM021, MTM033 samt MTM099 (obs får endast väljas i kombination med dessa kurser om inte särskild överenskommelse träffas med examinator) bilda en helhet ("röd tråd") som gör teknologen särskilt lämpad att arbeta med forskning och utveckling inom mekanikområdet. I kursen förtydligas sammanhanget i inhämtade kunskaper och metoder genom deras tillämpning på konkreta tekniskt relevanta problem.

Ett stort projekt, med extern anknytning, som spänner över delar av metodkurserna ovan behandlas i kursen av en grupp teknologer under ledning av lärare och övriga intressenter. Den kunskap som är nödvändig för projektets genomförande ingår i kursen och kursinnehållet kan därför vara olika för olika individer. Projektplanering och ledarskap samt systematisk problemlösning är fasta inslag i kursen.

Undervisningen består huvudsakligen av handledning av projektarbete. Under höstterminen ingår ett antal föreläsningar i projektledning och kreativ problemlösning. Varje projektgrupp är självstyrande med en coach/mentor från institutionen som stöd åt teknologens eget inhämtande av kunskap. I kursen ingår ca 10 lektioner vars innehåll bestäms i samråd mellan studenter och lärare. Avsikten med lektionerna är att komplettera metodkurserna med områden som är väsentliga för projektet.

Slutbetyget sätts genom en sammanvägning av projektredovisningen och rapporten.

KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Projektarbete, projektredovisning, projektrapport 10.0poäng