Maskinteknik

M3,M4,Mi3 / Lp II

SPRÅK: Engelska/Svenska

Björn Kjellström Prof

Kursplanen är fastställd av Inst för Maskinteknik 1994-04-18 att gälla från H94.

MTF012 Värmelära
MTM052 Hydromekanik

Att ge förståelse för energiförsörjningens roll i samhället, att ge insikter i planering, utformning och genomförande av energiprojekt och att illustrera viktiga aspekter på utformning av energianläggningar.

Energisystemteknik
Energisituationen i Sverige och Världen. Arbetsgången i ett energiprojekt. Flödesscheman och symboler. Verkningsgradsdefinitioner. Utbyggnadsplanering. Erforderliga uppgifter om framtida el och värmelast. Lastens tidsvariation. Konsekutiva belastningskurvor. Prognosmetoder. Olika typer av kostnader. Metoder för uppskattning av anläggningskostnad. Olika metoder för ekonomiska jämförelser. Fördelning av last mellan två anläggningar. Optimal sammansättning av produktionssystemet. Tillförlitlighetsteknik.
Ångkraftanläggningar. Gasturbinanläggningar och kombinationsanläggningar. Frihetsgrader och restriktioner vid processutformning. Datoriserad processberäkning. Optimering av processverkningsgrad. Hjälpsystem.
Olika former av miljöpåverkan från energisystemet. Effekter av olika former av emissioner till atmosfären. Rökgasrening. Behandling av fast avfall. Vägning av olika typer av påverkan.
En betydande del av kurstiden ägnas åt genomförande av ett projekt som avser en teknisk/ekonomisk förstudie för ett värmekraftverk. Olika projekt varje år.

Projektövning med understödjande lektionsundervisning.

För godkänt betyg: Inlämnad godkänd projektrapport. För högre betyg: skriftlig tentamen med differentierade betyg enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Studiebesök 0.2poäng
Konstruktionsuppgift 3.8poäng

Alvarez H: Energiteknik I och II. Studentlitteratur (1990).
Kjellström B: Kompendium LuTH "Energy Plant and Systems Engineering"
Senast reviderad litteratur: 1994-04-18

Rekommenderade förkunskaper