Maskinteknik

F2, E2, Ry2 / Lp III
M3, Mk, Tm /

Lars Benckert Bitr prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Maskinteknik 2001-08-09.

Baskurs i matematik.

Kursen ger studenten grundläggande kunskaper om geometrisk optik, optiska instrument och fysikalisk optik och om tekniska tillämpningar.

Geometrisk optik (45% ) Den geometriska optikens grunder. Avbildning med linser och linssystem. Matrismetoder för konstruktion och analys av linssystem. avbildningsfel och sätt att minska dem. Kameran, kikaren, mikroskopet och andra optiska instrument. Något om datormetoder för konstruktion, analys och optimering av optiska system.
Fysikalisk optik (55% ) Den fysikaliska optikens grunder. Interferens, Fraunhofer- och Fresneldiffraktion. Koherens, Polariserat ljus, beskrivning, uppkomst och analys. Dubbelbrytning. Holografi och interferometri. Fiberoptik. Något om optiska mätmetoder.

Lektioner och laborationer. Obligatoriskt deltagande vid laborationerna.

skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg. Rättning av tentamen enligt alternativ A i " Regler för tentamen ".

KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

F. L. Pedrotti & L. S. Pedrotti : Introduction to optics, Prentice - Hall international edition,
1993 /1996. ISBN 0-13-016973-0.
Laborationsinstruktioner m.m.,LTU.

Denna kurs kan ej igå i examen tillsammans med kursen MTF054 Fysikalisk optik för EEIGM.

Kontaktperson: Lars Benckert