Maskinteknik

Alla åk 1 utom / I-III
EEIGM /

Marie Finnström Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Maskinteknik 1998-02-19 att gälla från H98.

Standardbehörighet E.2.1.

Kursen avser att träna praktisk problemlösning genom att på experimentell väg bestämma olika funktionssamband utan att man har kännedom om den teoretiska bakgrunden. Kursen ger också träning i rapportskrivning och muntlig presentation.

Experimentell metodik (EM): Inledande teorikurs; här tas olika moment upp som planläggning av experimentellt arbete, dimensionsanalys, kurvanpassning av experimentellt uppmätta data, mätfel m.m. Laborationer; under laborationerna kommer två försök att genomföras, lab1 och lab2. Teknologen arbetar i grupp som självständigt, utan någon direkt handledning, genomför laborationerna. Resultaten från det ena försöket presenteras muntligt och det andra avrapporteras som teknisk rapport. En föreläsning i muntlig presentationsteknik ges innan den muntliga redovisningen.

Tyngdpunkten i undervisningen ligger på teknologernas eget, självständiga, arbete, både enskilt och i grupp. Undervisningen i experimentell metodik sker både i form av lektioner, i den inledande teorikursen, samt laborationer. Deltagande i laborationer i experimentell metodik är obligatoriska.

Examinationen i experimentell metodik består av tre delar; närvaro på samtliga obligatoriska kursmoment, godkända muntliga presentationer samt godkända rapporter.

Experimentell metodik 2.0poäng

Kjellmert B., Bucht T.: Experimentell Metodik, 5:e upplagan, Avd. för fysik, HLu, 1995.
Löfqvist T.: Rapportskrivning - en introduktion, Avd. för fysik, Hlu.
Dunkels A., Klefsjö B.: Några Funderingar Kring Muntlig Presentation, Avd. för Kvalitetsteknik och Statistik, HLu, 1991.
Senast reviderad litteratur: 1998-02-19

Kursen går över två läsperioder (läsperiod 1 och 2 eller läsperiod 2 och 3 beroende på klass). Försöken är uppdelade på flera laborationstillfällen. Redovisningen sker under den senare läsperioden. Studenten måste därför följa undervisningen i en och samma klass under båda läsperioderna.

Kontaktperson: Marie Finnström