Maskinteknik

F4Fy / Lp III

SPRÅK: Engelska/Svenska

Johan Hansson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av institutionen för Maskinteknik 2000-06-07 att gälla från H00.

MTF057 Kvantfysik för EEIGM eller
MTF067 Kvantfysik.

Kursen ger en inblick i modern astrofysik och kosmologi. Astrofysik handlar om sådana fenomen i universum som kan förklaras med grundläggande fysik, och kosmologi handlar om universums storskaliga struktur. De senaste upptäckterna med rymd- och markbaserade detektorer beskrivs, liksom mätmetoderna. Kursen ger en god grund till examensarbete i ämnet.

Det centrala temat i kursen är strukturen och utvecklingen hos universum, galaxer, stjärnor och solsystem. Experimentella metoder, detektorer och diverse rymdprojekt beskrivs. Särskild vikt läggs vid så kallad astropartikelfysik, dvs kopplingen mellan universums struktur och elementarpartiklarnas egenskaper, framförallt under genomgången av det tidiga universum. På så sätt är kursen en naturlig fortsättning på kursen i partikel- och kärnfysik. Många nya och dåligt förstådda fenomen diskuteras, tÊex mörk materia, kvasarer, gammastrålningsutbrott, neutronstjärnor, de försvunna solneutrinerna, den kosmiska bakgrundsstrålningen och MACHO-kroppar.
Bland hemuppgifterna kommer en att gå ut på att författa en essä och en annan att genomföra ett mindre projekt av forskningskaraktär.

Enbart lektioner, som ägnas åt genomgång av avsnitt ur kurslitteraturen och problemlösning samt en frivillig fältövning med fysikavdelningens teleskop.

Betyget sätts efter resultaten på hemuppgifterna/tentamen.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Inlämningsuppgifter/Tentamen 4.0poäng

Meddelas senare.

Senast reviderad litteratur: 2000-08-20

Kontaktperson: Johan Hansson
Kursen har en egen webbsida, under fysikavdelningen.

Kontaktperson: Johan Hansson