Arbetsvetenskap

B G

FoV / Ht-vt

Antony Lindgren Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap 1999-02-11.

Sociologi A 20 p.

Målet med kursen är att, i förhållande till A-kursen, ge studenterna en fördjupad förståelse för det sociologiska perspektivet samt dess användbarhet på dagens, företrädesvis, svenska samhälle.

Delkurs 1: Modern sociologisk teori 5 p. Delkursen bygger vidare på klassikerna som behandlades i A-kursen. Den sociologiska traditionen från klassikerna fram till dagens aktuella frågeställningar tas upp. Vi läser också texter av idag aktuella sociologer.
Delkurs 2: Modern socialpsykologi 5 p. Kursen koncentreras på förhållandet mellan människan och de moderniseringsprocesser som kännetecknar samhället. Betoningen ligger på individen och individualiseringsprocessen som reflexiv och självmedveten varelse och hur hon presenteras sig själv i vardagslivet .
Delkurs 3: Sociologisk metod. Kursen innebär en fördjupning av de kunskapsteoretiska frågorna inom sociologin samtidigt som vi praktiskt arbetar vidare med kvalitativ och kvantitativ metod. Kursen innehåller fortsatta övningar med SPSS.
Delkurs 4: Modern politisk sociologi 5 p. Kursen ägnas "byapolitiken" i Norrbotten under 1990-talet. Vi tar vår utgångspunkt i den pågående diskussionen om regioner och medborgaranda och tillämpar den på Norrbotten. Nätverk utgör här en viktig organisationsform. Kursen fokuserar på demokratiaspekter.

Föreläsningar, seminarier, grupparbeten.

Skriftlig tentamen/uppsats i grupp.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Modern politisk sociologi - tentamen 5.0poäng
Sociologisk metod - tentamen 5.0poäng
Modern socialpsykologi - tentamen 5.0poäng
Modern sociologisk teori - tentamen 5.0poäng

Modern sociologisk teori:
Ulrich Beck (1986): Risk Society. Towards a New Modernity. SAGE Publications. England
Pierre Bourdieu. Homo Academicus. Symposion förlag. Stehag.
Michel Foucault. Övervakning och straff. Fängelset födelse. Arkiv förlag. Lund.
Per Månson (red): Moderna samhällsteorier. Traditioner, riktningar, teoretiker. 4:e upplagan eller senare. Rabén Prisma. Smedjebacken 1995.

Modern socialpsykologi:
Sennet, Richard, När karaktären krakelerar. Atlas bokförlag. Sverige 1999.
Simmel, G. (1981) Hur är samhället möjligt? Och andra essäer. Göteborg: Korpen.
Giddens A. Intimitetens omvandling. Sexualitet, kärlek och erotik i det moderna samhället. Lund: Bokförlaget Nya Doxa.
Ytterligare litteratur och artiklar tillkommer som väljs efter studentens intresse i samråd med berörd lärare

Sociologisk metod:
Alan Bryman: Kvantitet och kvalitet i samhällsvetenskaplig forskning. Studentlitteratur.
Jan Trost: Enkätboken. Studentlitteratur.
Steinar Kvale: Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.
Karen Davis och Johanna Esseveld: kvalitativ kvinnoforskning.
William Foot-White: Street Corner Society: Utdrag.

Modern politisk sociologi:
David Held: Models of Democracy. Polity Press 1998.
Hans Månsson (red)(1996): Med periferin i centrum. Glesbygdsverket. Östersund.
Robert D Putnam (1993): Den fungerande demokratin. SNS Förlag. Stockholm 1997.
Antony Lindgren (1997): Network, Budding and IT. The Prospect of Small Scale Enterprizes Arbetsvetenskap. Luleå tekniska universitet. Luleå 1997.
Glesbygdsverket (1997): Service i gles- och landsbygd.
Glesbygdsverket (1997): Förnyelsens landskap. Bygdepolitk för 2000-talet. Förslag till en utvecklingsinriktad gles- och landsbygdspolitik

Senast reviderad litteratur: 2000-09-28