Arbetsvetenskap

Soc åk4, Val / Lp III-IV

Peter Waara Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Inst för Arbetsvetenskap

Påbörjad C eller CD uppsats i Sociologi samt 40 poäng i annat samhällsvetenskapligt ämne.

Kursen syftar till att ge de studerande kunskaper och förtrogenhet med sociologisk utredningsverksamhet och är avsedd för den som vill arbeta med utredningar om olika företeelser och problem i samhället där det sociologiska perspektivet och de sociologiska metoderna är vägledande. Här avses till exempel arbetsliv, brottslighet, familje- och ungdomskultur och hur dessa fungerar och påverkar människans livsvillkor.

Moment 1. Projektplanering och projektekonomi. 5 p.
Momentet syftar till att ge en ökad kunskap om olika traditioner inom vilka en samhällsvetenskaplig utredare väntas vara verksam i. Utöver det syftar momentet till att bidra med kunskap om projektekonomi, projektledning och tidsplanering
Moment 2. Projektmetoder, arkiv- och registerdata. 5 p.
Momentet behandlar såväl kvalitativa som kvantitativa metoder. Syftet är att de studerande skall bli förtrogna med några olika typer av arkiv- och registerdata samt metoder för att bearbeta dessa.
Moment 3. Projektarbete. 10 poäng.
Momentet syftar till att göra de studerande förtrogna med arbetsvillkor som råder för utredare inom offentlig och/eller privat verksamhet. Inom ramen för momentet erbjuds studenterna att i samråd med befintliga uppdragsgivare och handledare, formulera ett konkret utredningsuppdrag, inkomma med plan över genomförande (innehållandes resursutnyttjande) utföra utredningsarbetet samt avrapportera det i form av en uppsats som seminariebehandlas. Inom ramen för detta moment erbjuds studenterna handledning.

Ges huvudsakligen i form av föreläsningar och olika former av seminarier, och skall ses som komplement till den obligatoriska kurslitteraturen. Andra former av gruppövningar och fältstudier kan också ingå.

Examination sker i form av paper, uppsats och seminarier
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Projektarbete 10.0poäng
Projektmetoder, arkiv- o registerdata 5.0poäng
Projektplanering,projektekonomi - uppsats 5.0poäng

Moment 1:
Vedung, Evert (1998) Utvärdering i politik och förvaltning. Lund: Studentlitteratur. 260s.
Blomberg, Jesper (1998) Myter om projekt. Stockholm: Nerenius & Santérus. 130s.
Larsson, Ove (1997) Handbok i projektarbete: för dig som vill minska tider och kostnader i projekt. Malmö: Liber ekonomi. 100s.
Artiklar och annan litteratur tillkommer.
Moment 2:
Patton, M. (1987) How to Use Qualitative Methods in Evaluations. Sage: Program
Evaluation Kit. 1987. 170 s
Drugge, U & Johansson, M (1997) Historisk sociologi. Lund: Studentlitteratur.
Moment 3:
Litteratur väljs i samråd med handledare och uppdragsgivare.