Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARS307 Sociologi CD 40.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Sociologi

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
Utb.prog inr soc / vt

SPRÅK:

EXAMINATOR
E Berg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för Arbetsvetenskap 1998-06-10 gäller från Ht 98.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För tillträde till kursen gäller allmän behörighet samt matematik, 2 åk på¬tvåårig linje eller 1 åk på H (etapp 2) eller kurs B. Lägst betyg 3, samt att studenten har fullgjort Sociologi B 20 p samt Basterminen

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att ge en fördjupad förståelse om sociologisk teori med inriktning mot organisationsteoretisk analys och metod samt ge den studerande möjlighet att fördjupa sig inom något relevant problemområde. Kursen avser också att öka den studerandes förmåga att på egen hand tillämpa vetenskapliga arbetsmetoder och genomföra ett större självständigt arbete, från problemformulering till avrapportering i form av uppsats. Könsaspekter fokuseras i de teoretiska områden som kursen tar upp.

INNEHÅLL
Sociologisk teori (10 p) Momentet behandlar huvudsakligen modern sociologisk teori. Kursen avser att ge en fördjupad kunskap om sociologisk teori. Kursen lägger tonvikt vid jämförelse av och kritisk granskning av moderna sociologiska verk.

Sociologisk metod och analys (10 p) Detta moment kommer att ge en fördjupad kunskap om olika sociologiska metoder samt fördjupad kunskap om sociologisk analys. Sociologiska problem och dess val av teori och metod kommer att behandlas. Kursmomentet kommer också att förbereda uppsatsarbetet.

Uppsats (20 p) I detta moment skall ett sociologiskt problem formuleras och utmynna i ett självständigt uppsatsarbete, studenten skall dessutom opponera på ett uppsatsarbete vid ett seminarietillfälle. Momentet avser också att vid seminarierna ge studenterna en träning att kritiskt granska och ge synpunkter på medstudenters uppsatsarbeten.

Studier på denna nivå kan också ingå som en första del i en forskar- eller licenciat-examen. Då gäller att den studerande har rätt att räkna kurserna eller litteraturstudierna på D-kursen som motsvarande 10 poäng på kursdelen av doktorsexamen.


UNDERVISNING
Ges huvudsakligen i form av föreläsningar och olika former av seminarier, och skall ses som komplement till den obligatoriska kurslitteraturen. Andra former av gruppövningar och fältstudier kan också ingå.

EXAMINATION
Sker muntligt och skriftligt.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Sociologisk metod o analys II 5.0poäng
Sociologisk metod o analys I 5.0poäng
Sociologisk teori II 5.0poäng
Sociologisk teori I 5.0poäng
Uppsats 20.0poäng

LITTERATUR
Momentet: Sociologisk teori
Bourdieu P (1996) Homo Academicus. Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
Giddens, A (1993) The Constitution of Society. Polity Press.
Litteratur tillkommer (5 p) som väljs i samråd med lärare och handledare.
Rapporter och artiklar tillkommer. Tillhandahålls av institutionen.

Momentet: Sociologisk metod och analys
Miles M B & Huberman (1994 el senare) Qualitative Data Analysis. London : Sage
Körner, S, Wahlgren, L (1998) Statistiska metoder.
Rapporter och artiklar tillkommer. Tillhandahålls av institutionen.

Senast reviderad litteratur: 2000-09-28

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17