Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARS306 Arbetsvetenskap och personaladministration 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsvetenskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Val / vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
E Berg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av inst för arbetsvetenskap 1998-06-10 och gäller fr o m Vt99

FÖRKUNSKAPSKRAV
För tillträde till kursen gäller att studenten har fullgjort sociologi B eller psykologi B eller B-nivå inom ett samhälls- eller beteendevetenskapligt ämne.

SYFTE/MÅL
Kursen avser att ge den studerande kunskaper och insikter om nya arbetsorganisationskoncept baserade på arbetslag, ständigt förbättringsarbete, självständigt arbete, ansvar för produktion. Fokusering är på läroprocesser, demokratisk dialog och brukarmedverkan.

INNEHÅLL
Arbetsmiljö (5 p) Momentets mål är att ge de studerande inblick i hur arbetsplatsers organisatoriska och tekniska utformning inverkar på arbetsförhållandena. Förståelse för olika mänskliga behov och förutsättningar avseende kön, ålder, funktionshinder etc. Syftet är också att ge grundläggande förutsättningar att tillämpa sina kunskaper så att det gynnar arbetsmiljön. Tyngdpunkten i momentet är att ge den studerande konkreta färdigheter i att analysera och föreslå åtgärder till förändringar och förbättringar på en konkret arbetsplats.

Rehabilitering (5 p) Under momentet behandlas inledningsvis några viktiga trender i arbetslivet såsom tjänste- och servicesektorns ökade betydelse, individers förändrade arbetsvillkor och anställningsförhållanden samt de institutionella förändringar som skett på arbetsmiljö- och socialpolitikens område. De senaste årens förändringar i lagstiftning och regelverk av relevans för rehabilitering beaktas. Tyngdpunkten i momentet utgörs av en analys och beskrivning av rehabiliteringens kraftfält, de aktörer som verkar där och i vilken mån dessa har olika drivkrafter, organisatoriska villkor i form av formella regler, administrativa rutiner och ekonomiska ramar. Under momentet behandlas möjliga samarbetsformer och konflikter mellan olika organisationer liksom samspelet mellan individen och organisationer/myndigheter. Därvid uppmärksammas även olika villkor beträffande ohälsa, funktionshinder och rehabilitering ur köns- och etnicitetsperspektiv.

Lärande organisation (5 p) Momentet ger en grundläggande introduktion om arbetsorganisationsstrukturer och deras förändringar både från organisationsperspektiv och individperspektiv. Momentet innehåller en översikt över förändringar och organisationsutveckling inom arbetslivet de senaste decennierna. Momentet ger kunskaper och insikter om nya organisationskoncept baserade på lagarbete, ständigt förbättringsarbete, självstyrande grupper, delegering av ansvar, brukarmedverkan, lärande etc. Ledarskap och ledningsformer diskuteras i förhållande till förutsättningar ur ett könsteoretiskt perspektiv hos individ, grupp organisation och kultur.

Självständigt arbete (5 p) Momentet avser att ge den studerande fördjupad kunskap inom det arbetsvetenskapliga området med anknytning till de tidigare kursmomenten. Studenterna skall ges tillfälle att fritt få välja problem från de kursmoment som ingår i kursavsnittet som helhet. Arbetet redovisas i form av en uppsats.


UNDERVISNING
Moment arbetsorganisation - utveckling och förändring, och rehabilitering ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.
Momentet arbetsmiljö är projektorienterad och kursen ges på halvfart. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.
Momentet självständigt arbete sker genom seminarier och ges på halvfart. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.

EXAMINATION
Ordinarie provtillfälle anordnas i anslutning till undervisning. Formerna för examinationer på kursen varierar från moment till moment och kraven på självständighet och kritisk analys ökar under kursens gång. Generellt kan sägas att samtliga seminarier under kursen är examinerande, vilket innebär att närvaro, aktivt deltagande och i förekommande fall inlämnande av skriftliga förberedelseuppgifter förutsätts.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Självständigt arbete 5.0poäng
Lärande organisation - tentamen 5.0poäng
Rehabilitering - tentamen 5.0poäng
Arbetsmiljö - tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Moment: Arbetsorganisationer - utveckling och förändring
Abrahamsson, Lena (1996). Organisationsförändringar och kvinnors arbete.
Några fallstudier från massa- och pappersindustrin. Licentiatuppsats 1996:33L. Luleå tekniska universitet.
Ashkenas, Ron (1995). Den gränslösa organisationen. Studentlitteratur.
Ellström, Per-Erik (1996). Arbete och lärande - förutsättningar och hinder för lärande i dagligt arbete. Arbetslivsinstitutet.
Sandberg, Åke red. (1997). Ledning för alla? Om perspektivbrytningar i företagsledning. SNS Förlag.
Artiklar/kompendium (kopior som utdelas vid lektioner):
Utdrag från: Buchanan, D and Huczynski, A (1997). Organizational Behaviour: An intro-ductoty text (3rd ed.) Prentice Hall Part 4 Organizational change and development pp 455-587.
Utdrag från: Lundqvist, Karin (1996) Nya organisationsformer inom processindustrin och Ullmark, Peter (1996) Förändringsarbete - erfarenheter från att utveckla system och organisationer och Abrahamsson, Notsten och Olsson (1995) Organisationsförändringar inom massa och pappersindustrin - idéer och lärdomar från sex förändringsprojekt.
Eventuellt tillkommer ytterligare artiklar.

Referenslitteratur:
Angelöw, Bosse (1991). Det goda förändringsarbetet. Om individ och organisation i för-ändring. Studentlitteratur.
Sandkull, Bengt och Johansson, Jan (1996). Från Taylor till Toyota. Studentlitteratur.

Moment: Rehabilitering
Aronsson, G., Sjögren, A. (1994) Samhällsomvandling och arbetsliv. Omvärldsanalys inför 2000-talet. Arbetsmiljöinstitutet, Solna
Karasek, R., Theorell, T. (1990) Healthy Work. Stress, productivity and the Reconstruction of Working Life.
Lindqvist, R. (red) (1998) Organisation och välfärdsstas, Studentlitteratur. Lund
Marklund, S. (1995) Rehabilitering i ett samhällsperspektiv. Studentlitteratur. Lund.
Artiklar tillkommer.

Moment: Arbetsmiljö
Bohgard, M. m fl. (red) (1995) Arbete - Människa - Teknik. Naturskyddsnämnden
Dessutom tillkommer litteratur som studenterna själva fritt väljer under kursmomentet.

Referenslitteratur:
Arbetsmiljölagen

Moment: Självständigt arbete
Artiklar samt seminariepaper. (tillhandahålls på institutionen och meddelas senare)


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17