Arbetsvetenskap

Sociologi

Utb.prog.soc / vt

E Berg Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Inst för Arbetsvetenskap 1998-06-10 och gäller fr o m Ht98

För tillträde till kursen gäller allmän behörighet samt matematik, 2 åk på¬tvåårig linje eller 1 åk på H (etapp 2) eller kurs B. Lägst betyg 3, samt att studenten har fullgjort Sociologi A 20 p.

Kursen skall ge
- träning i att självständigt granska vetenskapliga verk, presentera dessa och värdera deras starka och svaga sidor samt formulera forskningsbara problem.

Tillämpad Sociologi,5p. Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse av aktuell samhällsvetenskaplig och sociologisk forksning. Studenterna skall tränas i kritisk medvetenhet och i att självständigt granska vetenskapliga verk, presentera dessa och värder deras starka och svaga sidor samt formulera forskningsbara problem. Aktuell sociologisk och annan samhällsvetenskaplig forskning diskuteras och teoretiskt innehåller momentet inslag av feministisk teoribildning.

Undervisningen bedrivs huvudsakligen i form av föreläsningar och olika former av seminarier och skall ses som komplement till den obligatioriska kurslitteraturen. Andra former av gruppövningar och fältstudier kan också ingå.

Ordinarie provtillfälle anordnas i anslutning till undervisning. Formerna för examinationer på kursen varierar från moment till moment och kraven på självständighet och kritisk analys ökar under kursens gång. Generellt kan sägas att samtliga seminarier under kursen är examinerande, vilket innebära att närvaro, aktivt deltagande och i förekommande fall inlämnade av skriftliga förberedelseuppgifter förutsätts.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Tentamen - tillämpad sociologi 5.0poäng

Drugge, U & Johansson, M (1997) Historisk Sociologi. Studentlitteratur.
Fritzell, J & Lundberg, J (1994) Vardagens villkor. Levnadsförhållanden I Sverige under tre decennier. Brombergs
Trondman Mats (1995) Bilden av en klassresa. Carlssons
Artiklar tillkommer (tillhandahålls av institutionen)

Senast reviderad litteratur: 2000-09-28