Arbetsvetenskap

ARS304 Statistik och vetenskaplig metod 10.0 poäng

Utb.prog.soc / vt

Peter Waara Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Inst för Arbetsvetenskap 1998-06-10 och gäller fr o m Ht98

För tillträde till kursen gäller allmän behörighet samt matematik, 2 åk på¬tvåårig linje eller 1 åk på H (etapp 2) eller kurs B. Lägst betyg 3, samt att studenten har fullgjort Sociologi A 20 p.

Kursen skall ge
- träning i statistiskt tänkande, kännedom om planering av olika typer av statistiska undersökningar, förmåga att tillämpa statistiska metoder för insamling och analys av datamaterial samt träning i att kritiskt granska resultat och analyser

Statistik och vetenskaplig metod, 10 poäng I momentet ges en grundläggande orientering med avseende på viktiga aspekter av forskningsprocessen. En introduktion ges till metoder av kvantitativ karaktär för såväl deskription som analys. En orientering ges också om kvalitativ metod. Momentet syftar också till att ge en ökad förtrogenhet och kritisk medvetenhet gentemot skilda metodologiska analysmetoder. Vidare behandlas en rad vetenskapsfilosofiska problemställningar som är centrala för den moderna samhällsvetenskapen.

Undervisningen bedrivs huvudsakligen i form av föreläsningar och olika former av seminarier och skall ses som komplement till den obligatioriska kurslitteraturen. Andra former av gruppövningar och fältstudier kan också ingå.

Ordinarie provtillfälle anordnas i anslutning till undervisning. Formerna för examinationer på kursen varierar från moment till moment och kraven på självständighet och kritisk analys ökar under kursens gång. Generellt kan sägas att samtliga seminarier under kursen är examinerande, vilket innebära att närvaro, aktivt deltagande och i förekommande fall inlämnade av skriftliga förberedelseuppgifter förutsätts.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Tentamen - vetenskaplig metod 5.0poäng
tentamen - statistik 5.0poäng

Hellevik, Ottar (1990) Forskningsmetoder i sociologi och statsvetenskap. Stockholm. Natur och kultur.
Jacobsen Jan Krag (1993) Intervju. Konsten att lyssna och fråga. Studentlitteratur. Lund
Starrin Bengt m fl (1991) Från upptäckt till presentation. Studentlitteratur. Lund
Artiklar tillkommer.

Referenslitteratur: