Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARS303 Sociologi D 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Sociologi

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
SHsoc åk4 / ht

SPRÅK:

EXAMINATOR
E Berg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen för arbetsvetenskap1998-06-10.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För tillträde till kursen gäller allmän behörighet samt matematik, 2 åk på tvåårig linje eller 1 åk på H (etapp 2) eller kurs B. Lägst betyg 3, samt att studenten har fullgjort Sociologi C 20 p samt basterminen.

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att ge en fördjupad förståelse om sociologisk teori med inriktning mot organisationsteoretisk analys och metod samt ge den studerande möjlighet att fördjupa sig inom något relevant problemområde. Kursen avser också att öka den studerandens förmåga att på egen hand tillämpa vetenskapliga arbetsmetoder och genomföra ett större självständigt arbete, från problemformulering till avrapportering i form av uppsats. Könsaspekter fokuseras i de teoretiska områden som kursen tar upp.

INNEHÅLL
Kursen består av avgränsade moment, som genom litteratur och föreläsningar ger en grundläggande orientering om sociologisk teori, metod, socialpsykologi och organisationspsykologi.

Sociologisk teori (5 p) Kursen avser att ge en påbyggnad på sociologi C vilket skall leda till en fördjupad kunskap om sociologisk teori, metod och analys. Kursen lägger tonvikt vid jämförelse av och kritisk granskning av moderna sociologiska verk.

Sociologisk metod och analys (5 p) Detta moment kommer att ge en fördjupad kunskap om olika sociologiska metoder samt fördjupad kunskap om sociologisk analys. Sociologiska problem och dess val av teori och metod kommer att behandlas. Kursmomentet kommer också att förbereda uppsatsarbetet.

Uppsats (10 p) I detta moment skall ett sociologiskt problem formuleras och utmynna i ett självständigt uppsatsarbete, studenten skall dessutom opponera på ett uppsatsarbete vid ett seminarietillfälle. Momentet avser också att vid seminarierna ge studenterna en träning att kritiskt granska och ge synpunkter på medstudenters uppsatsarbeten.

UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs huvudsakligen i form av föreläsningar och olika former av seminarier, och skall ses som komplement till den obligatoriska kurslitteraturen. Andra former av gruppövningar och fältstudier kan också ingå. Varje moment har en huvudansvarig lärare som svarar för schemaläggning, seminarieplanering, kursvärdering och examination.

EXAMINATION
Formerna för examinationer på kursen varierar från moment till moment, och kraven på självständighet och kritisk analys ökar under kursens gång. Generellt kan sägas att samtliga seminarier under kursen är examinerande, vilket innebär att närvaro, aktivt deltagande och i förekommande fall inlämnande av skriftliga förberedelseuppgifter förutsätts.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Uppsats 10.0poäng
Sociologisk metod och analys - tentamen 5.0poäng
Sociologisk metod - tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Litteraturen meddelas senare.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17