Arbetsvetenskap

B G

Utb.prog. soc / vt

Peter Waara Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Inst för Arbetsvetenskap 1998-06-10 gäller fr o m ht 1998

För tillträde till kursen gäller allmän behörighet samt matematik, 2 åk på¬tvåårig linje eller 1 åk på H (etapp 2) eller kurs B. Lägst betyg 3, samt att studenten har fullgjort Sociologi A 20 p samt Basterminen.

Att - ge fördjupade kunskaper i sociologisk teori och metod
- ge fördjupade kunskaper om samhälleliga förhållanden och socialt beteende
- utvidgade färdigheter att tillgodogöra sig och själv utföra sociologiska analyser i form
av självständigt arbete.

de fyra momenten ges på halvfart, vilket innebär att sociologisk teori och fördjupad vetenskaplig metod ges parallellt under första läsperioden, under andra läsperioden ges socialpsykologi och organisationspsykologi parallellt med varandra. Syftet är att så långt det är möjligt integrera de olika momenten med varandra.

Sociologisk teori (5 p) Detta moment avser att ge en fördjupad genomgång av sociologins klassiker och huvudtraditioner, främst inom den europeiska och nordamerikanska forskningen. Tyngdpunkten kommer att vara på aktuell sociologisk forskning inom något av sociologins specialområden samt träning att kritiskt granska den sociologiska forskningens teoretiska utgångspunkter och dess empiriska resultat.

Organisationssociologi (5 p) Syftet är att ge en fördjupad kunskap om organisationssociologins klassiker samt ge studenten analytisk förmåga att utföra egna organisationsanalyser. Med utgångspunkt i sociologisk teori behandlas olika aspekter på organisatoners formella och informella strukturer, på ledarskap, makt, motivation, arbetsglädje, gruppklimat och social kontroll. Särskild vikt lägs vid teorier om byråkratisering och professonalisering. Kursen förmedlar också insikter och kunskaper i sociologiska metoder med anknytning till organisationsförändring.

Socialpsykologi (5 p) Momentet avser att ge en fördjupad kunskap om olika socialpsykologiska teorier och definitioner. Momentet behandlar kön, ungdomar, främlingsskap och arbetslivets socialpsykologi. Särskild vikt läggs vid socialpsykologiska synsätt som behandlar samspelet mellan individer respektive grupper och individer.

Fördjupad vetenskaplig metod (5 p) Momentet avser att ge studententen en fördjupad kunskap om den sociologiska forskningsprocessen med inriktning på kvantitativa och kvalitativa analys- och tolkningsmetoder. Syftet är också att granska olika sociologitraditioners forskningsstrategier och metodval. Momentet skall utmynna i en sjävständig rapportuppgift i form av teoretiskt och/eller empiriskt arbete i anslutning till valt område.

Ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.

Muntligt och skriftligt. Omtentamen ges vid två tillfällen, därefter vid ordinarie tentamenstillfälle. Kursens betygskala: U, G, VG
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Organisationssociologi - tentamen 5.0poäng
Socialpsykologi - tentamen 5.0poäng
Sociologisk teori - tentamen 5.0poäng
Fördjupad vetenskaplig metod - tentamen 5.0poäng

Moment: Sociologisk teori
Collins, R (1994) Four sociological traditions. Oxford University Press
Foucault Michel (1993) Övervakning och straff. Arkiv förlag
Giddens, A, (1992) Intimitetens omvandling. Lund: Studentlitteratur
Weber Max (1978) Den protestantiska etiken och den kapitaliska andan. Argos
Artiklar tillkommer (tillhandahålls av institutionen)

Moment: Socialpsykologi
Angelöv Bosse (1991) Det goda förändringsarbetet. Studentlitteratur
Fromm Erich (1982) Flykten från friheten. Natur och kultur
Nilsson Björn (1993) Individ och grupp. Studentlitteratur
Lundqvist Å/Mulinari D (1997) Sociologisk kvinnoforskning. Studentltteratur
Ålund Alexandra 81997) Multikultiungdom - kön, etnicitet, identitet. Studentlitteratur
Artiklar tillkommer (tillhandahålls av institutionen)

Moment: Fördjupad vetenskaplig metod
Aronsson Åke (1999). En introduktion till basmodulen.
Hellevik, O (1990) Forskningsmetoder i sociologi och statsvetenskap. Lund : Natur och kultur
Rose, G (1988) Deciphering sociological research. Basingstoke : Macmillan Education

Moment: Organisationssociologi
Putnam Richard D (1996) Den fungerande demokratin. SNS förlag
Glesbygdsverket: Med perifering i centrum (1996)
Övrig litteratur väljs i samråd med lärare.
Rapporter och artiklar tillkommer (tillhandahålls av institutionen)

Senast reviderad litteratur: 2000-09-28