Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARP602 Psykologi B 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Psykologi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
FoV / ht-vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Mats Danielsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap 1996-03-25 gäller från HT 96

FÖRKUNSKAPSKRAV
Genomgången kurs A i psykologi, 20 poäng samt för utomnordiska studerande kunskaper i svenska som motsvarar kursen Svenska IV enligt av UHÄ fastställd kursplan eller introduktionskurs för utländska studerande (20 poäng)

SYFTE/MÅL
Kursen avser att ge kunskap om människan som social, biologisk, kognitiv och emotionell varelse. Kursen ger också fördjupade kunskaper i vetenskaplig metod, särskilt experimentell metodik.

INNEHÅLL
Kursen omfattar följande fyra delkurser:
Delkurs 1.Teknisk psykologi (5p)
Psykologiska aspekter på interaktionen mellan människan och de tekniska system hon hanterar i arbete och vardagsliv med tonvikt vid kognitiva funktioner som uppmärksamhet, mentala modeller och beslutsfattande. Modeller för granskning av användbarheten hos informationssystem.
Delkurs 2. Arbetspsykologi (5p)
Kognitiva, sociala och motivationella aspekter på människan i arbete med betoning på effekter av organisatoriska och tekniska förändringar. Teorier om stress och mental hälsa. Laborationer med träning i arbetspsykologisk metodik.
Delkurs 3. Klinisk psykologi (5p)
Psykopatologi. Personlighetsteori. Neuropsykologi i forskning och tillämpning.
Delkurs 4. Utvecklingspsykologi(5p)
Teorier om individens sociala, kognitiva, emotionella och biologiska utveckling. Metodik för beteendeobservation.



UNDERVISNING
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarieövningar, laborationer och handledning. Kursen är i stor utsträckning baserad på färdighetstränande moment där de studerande utifrån sina teoretiska och metodiska kunskaper har att under handledning planera studier, samla in data och bearbeta och rapportera dessa. Obligatoriskt deltagande i laborationer och seminarieövningar.

EXAMINATION
Individuell skriftlig kunskapskontroll på varje moment. Laborationer och genomförda studier redovisas muntligt och skriftligt.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Klinisk psykologi - hemtentamen 5.0poäng
Barnutredning 3.0poäng
Utvecklings psykologi - tentamen 2.0poäng
Arbetspsykologi - tentamen 5.0poäng
Teknisk psykologi - tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Wierzbicki, M. (1999). Introduction to Clinical Psychology. Boston: Allyn and Bacon
Dipboye, R. L., Smith, C. S., & Howell, W. C. (1994). Understanding industrial and organizational psychology. Fort Worth: Horcourt Brace College Publ.
Hwang, P. & Nilsson, B. (1996). Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen
Wickens, C. D. (1992). Engineering Psychology and Human Performance. Harper & Collins

Artiklar tillkommer som tillhandahålls av institutionen.



Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17