Arbetsvetenskap

Eva Mauritzon-Sandberg Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap 1998-02-17

Grundläggande behörighet

Kursens mål är att ge kunskaper om människan som social, kognitiv och biologisk varelse. Klassiska psykologiska problemställningar liksom aktuell psykologisk forskning behandlas. Kursen framhäver sambanden mellan teori och praktik liksom mellan olika psykologiska tillämpningsområden. Kursen skall därtill ge grundläggande kunskaper om och färdigheter i användningen av det vetenskapliga arbetssättet och ge förtrogenhet med psykologisk undersökningsmetodik.

Moment 1: Psykologins områden metoder och biologisk bas, 5 poäng
Introduktion av psykologin och dess tillämpningsområden. Den moderna psykologins historiska bakgrund. Det vetenskapliga arbetssättet och psykologisk undersökningsmetodik, statistiska begrepp och grundläggande neurofysiologi.

Moment 2: Kognitiv psykologi, 5 poäng
Människans förmåga att förvärva, organisera och använda kunskap.

Moment 3: Socialpsykologi, 5 poäng
Social kommunikation, gruppbildningar och ledarskap behandlas samt social interaktion och påverkan.

Moment 4: Personlighets- och differentiell psykologi, 5 poäng
Olika teoriers syn på personligheten presenteras, framförallt psykodynamisk, kognitiv och humanistisk teori. Testteorins grunder med tillämpningar inom diagnos, urval, klassificering samt differentialpsykologiska problem.

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarieövningar, laborationer och handledning.

Individuell skriftlig tentamen efter varje moment. Laborationer och genomförda studier redovisas muntligt och skriftligt. Betyg sätts enligt skalan Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Personlighets- och differentiell psykologi - tentamen 5.0poäng
Socialspykologi - tentamen 5.0poäng
Kognitiv psykologi - tentamen 5.0poäng