|
|
|
|
ARP308 Handikappvetenskap A 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Handikappvetenskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Utb.prog psyk / lp I Val / lp I SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Eva Mauritzon-Sandberg Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för Arbetsvetenskap 1999-11-03 att gälla från och med HT 00. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet. SYFTE/MÅL Kursen syftar till att förmedla förståelse för hur funktionsbegränsningar av olika slag kan leda till handikapp, samt hur teknik och teknisk utrustning kan användas för att minska funktionshindrens handikappande effekt. Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper om situationen för människor med funktionsnedsättningar i dagens samhälle. I kursen studeras relationerna mellan människor med funktionsnedsättningar och deras sociala omgivning, individens situation och förutsättningar samt konsekvenserna av funktionsnedsättningar för individen, familjen och samhället. Kursen skall ge kunskap om och insikt i hur livet ter sig från funktionshindrades perspektiv. Kursen skall därtill ge grundläggande kunskaper om informations- och kommunikationsteknikens betydelse för människor med funktionsnedsättningar. INNEHÅLL I syfte att bygga broar mellan teori och praktik ingår fältstudier i kursen. Moment som behandlas i kursen är: - Handikappvetenskapens metod och problem - Handikappbegreppet - Kommunikation och funktionshinder. - Informations- och kommunikationsteknikens betydelse för människor med funktionsnedsättningar.
| |
Fältstudie | 1.0poäng |
Tentamen | 4.0poäng |
LITTERATUR Tideman, M. (red), Handikapp: synsätt, principer, perspektiv. Johansson & Skyttmo förlag, (1999) Kompletterande litteratur i form av vetenskapliga artiklar och rapporter (ca 400 s) tillhandahålls genom medverkande lärares försorg.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |