Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARP307 Psykologi CD 40.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Psykologi

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
Utb.prog Psyk / vt,ht

SPRÅK:

EXAMINATOR
Eva Mauritzon-Sandberg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen fastställd av inst för arbetsvetenskap 2000-02-09 att gälla från VT99

FÖRKUNSKAPSKRAV
Förkunskaper: Genomgången kurs psykologi A och B 20 poäng med betyget godkänd. Genomgången vetenskaplig bastermin 20 poäng.

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att ge de studerande möjlighet att under den första terminen fördjupa sig i psykologisk teori och metod, och under den andra terminen genomföra ett större självständigt arbete om 20 poäng. I det självständiga arbetet får de studerande möjlighet att fördjupa sig i institutionens forskningsprofil, teknisk psykologi och arbetspsykologi. Kursen skall också ge de studerande träning i vetenskaplig kommunikation vilket utgörs av redovisningen av det självständiga arbetet i form av en uppsats

INNEHÅLL
Moment 1: Metod 2 poäng
En genomgång av de teoretiska och metodiska förutsättningarna för empiriska undersökningar.
Examinationen består i att de studerande producerar en forskningsplan för uppsatsen där problemformulering, syfte och tillvägagångssätt vid datainsamling redovisas. Momentet ges på 1/4-fart och löper under terminen.

Moment 2: Kvalitativ metod 4 poäng
Genom momentet "kvalitativ metod" förvärvas grundläggande kunskaper i planering, genomförande och utvärdering av undersökningar, där det huvudsakliga dataunderlaget består av skriven text, såsom fältnoteringar eller utskrivna intervjuprotokoll. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier på 1/2-fart. Momentet examineras genom individuellt skriftligt prov.

Moment 3: Multivariata analysmetoder 4 poäng
Momentet inleds med en kort genomgång av faktoriell försöksplanering och multipel regressionsanalys. Tyngdpunkten i kursen läggs dock vid metoderna Principal-komponent-analys (PCA)och Partiell-minsta-kvadrat-metoden (PLS) metoden. Kursen baseras på genomgång av exempel och lösning av egna problem med hjälp av datorprogrammet SIMCA 3.01, som finns tillgängligt för student användare.

Moment 4:
Experimentell metod och design 5 poäng. Experimentell metod och design är det vetenskapliga verktyg som merparten av den psykologiska forskningen ryms inom. Viktiga delområden som behandlas är den klassiska experimentella designen, kvasi -experimentell design, fältexperiment och fältstudier. Relationen till statistisk metodik utgör en väsentlig del i kursen. Kursen innehåller följande huvudmoment: Introduktion till experimentell metodik och design. Definitioner av population, sampel och variabler. Kontroll av "confounding variables". Skillnader i "constraints" med avseende på olika undersökningsdesigner. Koppling mellan design och statistisk metod.

Moment 5: Momentet planeras i samråd med handledare och avser att ge den studerande en fördjupad kunskap inom det valda ämnesområdet

Moment 6: Självständigt arbete 20 poäng Ett självständigt arbete genomförs i form av en uppsats. Planering av undersökning, genomförande, analys och utvärdering av resultat genomförs. Resultatet redovisas i form av rapport. Den studerande skall genomföra en opposition på minst ett självständigt arbete.


UNDERVISNING
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarieövningar, laborationer och handledning. Kursen är i stor utsträckning baserad på färdighetstränande moment där de studerande utifrån sina teoretiska och metodiska kunskaper har att under handledning planera studier, samla in data och bearbeta och rapportera dessa. Obligatoriskt deltagande i laborationer och seminarieövningar.

EXAMINATION
Examination på metod genom presentation av forskningsplan. Individuell skriftlig kunskapskontroll på kvalitativ metod i form av hemskrivning. Multivariat analys examineras genom tillämpningsuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Experimentell metod och design 5.0poäng
Teori 5.0poäng
Självständigt arbete 20.0poäng
Multivariata analysmetoder 4.0poäng
Kvalitativ metod - Tentamen 4.0poäng
Metod 2.0poäng

LITTERATUR
Moment 1: Kompendium tillhandahålls av institutionen
Moment 2: Miles,M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage (Valda delar)
Moment 3: Kurslitteratur blir utdrag ur följande böcker: (1) Box, Hunter & Hunter: Statistics for Experimenters,(Kapitel 9-14) (2)Harald Martens & Tormod Naes: Multivariate Calibration (Kapitel 3-4) (3) Manual till SIMCA 7.0 (Kopia tillhandahålls av institutionen)
Moment 4 Goodwin, C.J. (1968). Research in psychology: methods and design. New York: J.Wiley.
Moment 5: Litteratur väljs av handledaren som också genomför examinationen.


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17